Consument besteedt minder aan inrichting huis
RIJSWIJK (ANP) – Consumenten geven aanzienlijk minder uit aan het opknappen en inrichten van hun huis. Meubelzaken zagen sinds 2008 hun verkopen met 20 procent dalen. Bij bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels liep de verkoop met een zesde terug. Ook voor de kinderkamer wordt minder aangeschaft. Speelgoedverkopen namen de afgelopen vier jaar met 10 procent af.
Dat blijkt uit berekeningen van het ING Economisch Bureau, die dinsdag zijn gepubliceerd. Door de economische teruggang is de verkoop van duurzame goederen sinds 2008 met 10 procent teruggelopen. Ze liggen daarmee onder het vorige dieptepunt van eind 2009.
De dienstensector blijft volgens ING wel overeind. Zo bezuinigen consumenten niet snel op zorgconsumptie, maar ook niet op andere diensten, zoals schoenreparaties. Ook op voeding en andere noodzakelijke uitgaven wordt niet beknibbeld. Supermarkten zagen sinds 2008 hun verkoop met 3 procent toenemen, drogisterijen met 1 procent. Het energieverbruik nam door het koude weer in februari eveneens toe.
Het vertrouwen van de consument in de economie blijft volgens ING Economisch Bureau laag. Het verwacht dat de consumptie met 1,5 procent daalt, vooral doordat er minder luxegoederen worden aangeschaft. Dat komt doordat de koopkracht voor het derde achtereenvolgende jaar afneemt en de werkloosheid stijgt.