Hittegolf beïnvloedt economie flink
Nederland beleefde deze week officieel een hittegolf. De gevolgen daarvan voor de economie zijn aanzienlijk.
Bij de voedingsproducenten lijken de effecten voor bedrijven als Nestlé, Danone en Unilever positief. Statistieken over juli laten zien dat de vraag naar bronwater in een land als Frankrijk -dat als een van de meest verzadigde markten wordt bestempeld- in deze maand een dubbelcijferige groei vertoonde.
Nestlé bekleedt de hoogste marktposities in de drie Europese landen met de grootste (bron)waterconsumptie per inwoner: Italië, Frankrijk en België. Danone is in Europa minder sterk vertegenwoordigd. Ook Unilever zal naar verwachting profiteren, vooral met haar Ice-tea. Deze ondernemingen zullen bovendien voordeel hebben van de sterk gestegen vraag naar ijs (Unilever, Nestlé) en persoonlijke verzorgingsproducten (Unilever, Nestlé vanwege een belang in L’Oreal).
Ook de verkopen van bier zullen in de voor deze drank belangrijke maanden juli en augustus een forse stijging laten zien. Eerder dit jaar deelde Heineken nog mee dat over het eerste halfjaar van 2003 de winst niet zou groeien, door het tegenvallende weer en de negatieve invloed van SARS, alsmede het tanende consumentenvertrouwen, dat werd veroorzaakt door de oorlog in Irak. Nu deze invloeden afnemen of zelfs een positieve wending nemen, lijken positievere uitlatingen voor de rest van 2003 bij de presentatie van halfjaarcijfers in september waarschijnlijk.
Voor nutsbedrijven leidt warm weer in het algemeen tot een toename van de vraag naar energie. Hoewel de zomermaanden vaak worden gekenmerkt door een lagere vraag naar energie dan in de rest van het jaar -onder meer doordat mensen op vakantie zijn in deze periode- merken veel stroombedrijven nu duidelijk een toenemende vraag naar energie. Een rondgang langs diverse bedrijven als Nuon en Electrabel bevestigt dit beeld.
Op de Europese energiemarkten ontstond deze week enige schaarste, wat niet alleen komt door een toenemende vraag naar energie. Ook aan de aanbodkant is op dit moment sprake van verstoring, aangezien de hitte er toe leidt dat het voor energieproducenten moeilijker is om energie te produceren.
Veel energiecentrales in Europa kampen met problemen om de turbines op de juiste wijze te koelen. Tevens speelt voor bepaalde centrales het probleem dat het oppervlaktewater te warm kan worden indien het koelwater wordt geloosd in een rivier, kanaal of meer met weinig of geen stroming.
De combinatie van hogere energieprijzen en een hogere vraag naar energie is per saldo voordelig voor energieproducenten; dit wordt ook bevestigd door Electrabel en Nuon. Echter, niet elk nutsbedrijf profiteert in dezelfde mate van de hogere vraag naar energie en de hogere energieprijzen. Het zijn met name de energieproducenten en niet zozeer de energiedistributeurs die profiteren van de hittegolf. Sterker nog, voor energiedistributeurs is de impact van de hittegolf op het resultaat zelfs licht negatief, aangezien hitte leidt tot een toename in het aantal storingen.
Derhalve is de verwachting dat in Nederland energieproducenten, zoals Essent, Reliant, EON en Electrabel meer profiteren van de hittegolf dan Nuon, aangezien de laatste zich in sterkere mate richt op de distributie van energie. Een hittegolf, zoals deze zich nu manifesteert in Europa, heeft echter een relatief beperkte invloed op de resultaten van deze ondernemingen. Op maandbasis kan het effect oplopen tot een positieve invloed van enkele procentpunten (Nuon) tot 10 à 15 procent (Electrabel) op de omzet en het resultaat, als de temperaturen in augustus tenminste hoog blijven.
Voor ondernemingen die actief zijn binnen de non-food retailsector (onder andere VendexKBB, Metro) en de recreatiesector (zoals bioscoopbedrijf Kinepolis) zal de hittegolf de omzetten en resultaten negatief beïnvloeden. VendexKBB heeft bij de presentatie van haar omzetcijfers tweede kwartaal afgelopen woensdag dit beeld bevestigd.
Hoewel een hittegolf op korte termijn een negatief effect heeft op de totale economie van een land -wat zich met name manifesteert in een lagere activiteit van werknemers en de door de hitte ontstane schade in bepaalde sectoren- zijn er ook verschillende bedrijven die hiervan profiteren. Niet alleen de verkopen van airco’s nemen toe, maar ook de consumptie van ijs, water en ”easy-to-make”-producten en de vraag naar energie zijn aanzienlijk hoger in tijden van extreme hitte. Detailhandelsbedrijven zullen daarentegen geconfronteerd worden met het wegvallen van omzet.
De auteur is als financieel analist werkzaam bij Effectenbank Stroeve.