Honda Civic scoort op rijdynamiek
Het aantal generaties van de Honda Civic is haast niet meer te tellen. Ook de nieuwste versie is wederom voor Europa ontwikkeld en rolt in het Engelse Swindon van de band.
Hoe innoverend de autowereld ook mag zijn, niet iedere auto wordt helemaal vanaf een wit vel papier ontwikkeld. De vorige Honda Civic was een stap in een nieuwe richting, bij de laatste oplage borduurt Honda hier nadrukkelijk op voort. De vormgeving is herkenbaar, al lijkt de vorm nog krachtiger door de extra lage neus en de hoge rug. Doordat de portiergreep is weggewerkt in de ruitomlijsting lijkt de auto van enige afstand een driedeurscoupé, waarbij vooral de welvingen in het plaatwerken boven de wielen de aandacht trekken. Datzelfde doen de achterlichten die –zeker van opzij bezien– los op de auto geplaatst lijken. Bij het achteraanzicht wordt duidelijk dat beide units via een reflectorstrook op de achterspoiler met elkaar worden verbonden. De achterruit zit zowel boven als onder deze spoiler. Dat heeft gevolgen voor het zicht naar achteren. Ook de brede C-stijl en de sterk oplopende ruitlijn dienen meer het design dan het overzicht. Als hij over de schouder naar rechts kijkt, krijgt de bestuurder weinig extra informatie. Dat het front zo kort lijkt, komt omdat Honda de voorruit van de Civic ver naar voren heeft doorgetrokken.
Zoals altijd is het verbruik onder meer afhankelijk van de wielkeuze. De Executive-uitvoering is de meest complete en staat op 17 inch wielen. Er wordt bij de dieseluitvoering een CO2-uitstoot opgegeven van 115 g/km. Dat is tot 1 juli nog goed voor een lagere bijtelling. Wie kiest voor kleinere wielen (16 inch) komt volgens de officiële meetmethode uit op 110 g/km en kan nog tot het einde van het jaar profiteren van een zakelijk voordeel. Het praktijkverbruik van 1 op 19 is overigens verbluffend goed.
Tot op dit moment is de nieuwe Honda Civic louter leverbaar met bestaande motoren, die echter flink onder handen zijn genomen en op een kleine uitzondering na allemaal in aanmerking komen voor de genoemde lagere bijtelling. Ook de grote 2.2 liter diesel, die een fors vermogen levert van 150 pk en qua souplesse met 350 Nm ook al het wenselijke in huis heeft. De motor is gekoppeld aan een soepel schakelende zesbak. Complimenten voor de prestaties, zoals een top van 217 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 8,8 seconden, maar vooral ook voor de stilte in het interieur. De motor ligt mooi geïsoleerd in het vooronder en ook andere geluiden worden keurig uitgefilterd. Dat draagt in belangrijke mate bij aan het comfort.
Het onderstel is ten opzichte van de vorige Civic vooral op het gebied van comfort en rijdynamiek doorontwikkeld. Dat is goed te merken. De auto zal de sportieve bestuurder weten te plezieren, maar voldoet ook prima als gezinswagen.
Ondanks de aflopende, coupéachtige daklijn blijken hoofd- en beenruimte op de achterbank royaal genoeg voor volwassenen. De achterbank kan worden neergeklapt, waardoor het bagagevolume wordt uitgebreid van 477 tot 1210 liter. Daarnaast kunnen de twee delen van de zitting tegen de rugleuning worden geklapt, zodat er direct achter de voorstoelen extra opbergmogelijkheden ontstaan. Bijvoorbeeld voor een reiswieg, een mountainbike of de hond. Met de achterbank in de normale opstelling is er onder de zitting nog extra plek.
Een kenmerk van de Civic was het fraaie, haast futuristische dashboard, waarbij de informatie in verschillende dieptes werd weergegeven. Ook het stuurwiel paste daar qua ontwerp keurig bij. Op dit vlak is de nieuweling stukken braver geworden. Drie modale klokken zitten er achter het weinig frivole stuur, terwijl de snelheid digitaal wordt weergegeven op een brede balk direct onder de voorruit. Jammer ook dat op verschillende plekken erg harde kunststoffen worden gebruikt.
De Honda Civic moet het vooral hebben van kopers die niet anoniem door het verkeer willen gaan. Bovendien zijn de rijeigenschappen naar een hoger plan getild, en dat zal een grotere doelgroep weten te waarderen.
Honda prijst de nieuwe Civic vanaf 18.990 euro voor de 1.4 S. De 1.8 benzine in dezelfde uitvoering kost 21.990 euro en de 2.2 i-DTEC heeft een vanafbedrag van 27.790 euro. De zeer complete Executive groeit meteen naar 36.990 euro. Er komt binnenkort nog een splinternieuwe 1.6 liter diesel bij.
Honda Civic 2.2 i-DTEC Executive
Energieklasse: C
imago +
Wie in de grijze massa op wil vallen, krijgt met de nieuwe Honda Civic volop kansen. De auto wordt mooi gevonden of helemaal niet.
aandrijflijn ++
De aandrijflijn van de nieuwe Honda Civic –grote, krachtige dieselmotor, prettig schakelende zesbak en de wielophanging– verdient een hoog cijfer.
uitzicht -
Het uitzicht naar achteren is ronduit beroerd. De C-stijl en de oplopende ruitlijn zorgen ervoor dat er over de rechterschouder nauwelijks iets te zien is.
interieur +
De functionaliteit in het interieur is extra groot door de mogelijkheden die de achterbank biedt. De zitting kan tegen de rugleuning worden geklapt voor meer ruimte.
dashboard -
Honda kleedt de Civic vanbinnen aan met hier en daar goedkoop ogende, harde kunststoffen. Het totale dashboard toont veel gewoner dan bij het voorgaande model.
Topsnelheid: 217 km/h
Acceleratie: 8,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 19 kilometer
CO2-uitstoot: 115 g/km