Nieuw uitwijkcentrum luchtverkeersleiding
SCHIPHOL (ANP) – Luchtverkeersleiding Nederland kan sinds dinsdag bij ernstige calamiteiten uitwijken naar een nieuw reservecentrum. De luchtverkeersleiding op Schiphol-Oost beschikt nu aan de rand van Amsterdam over een zogeheten ’fall back centrum’, waarop kan worden teruggevallen bij problemen zoals een grote brand of een overstroming.
Vanuit dit centrum kunnen de medewerkers gedurende langere tijd het luchtverkeer in het hogere deel van het Nederlandse burgerluchtruim begeleiden. Ook kunnen ze het verkeer van naderende en vertrekkende vliegtuigen voor Schiphol in goede banen leiden.
De luchtverkeersleiding had al een reserveverkeerstoren op Schiphol, maar daar konden medewerkers alleen het luchtverkeer op het vliegveld regelen. Voor het Nederlandse luchtruim en vliegtuigen die van veraf Schiphol naderen, moest bij problemen de hulp worden ingeroepen van het vliegveld in Rotterdam of de militaire luchtverkeersleiding.
Het nieuwe centrum in een bestaand gebouw in de Riekerpolder bij Amsterdam kan vrijwel alle taken overnemen. Bij calamiteiten kan de luchtverkeersleiding binnen 48 uur 70 tot 100 procent van de huidige capaciteit afhandelen. De verkeersregelaars zijn niet meer afhankelijk van derden, kunnen werken met dezelfde systemen en kunnen snel ter plaatse zijn.
De ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland en de verwachte groei daarvan maakten de oude voorzieningen niet meer toereikend. Vorig jaar handelde de luchtverkeersleiding 430.000 vluchten van en naar Schiphol af. Dat zijn ongeveer 1200 vluchten per dag.
„Met de nieuwe voorziening hebben we onze verantwoordelijkheid genomen om te voorkomen dat door langdurige beperkingen in onze afhandelingscapaciteit grote schade ontstaat voor onder andere de KLM en het grote intercontinentale netwerk, voor de mainport Schiphol en voor de Nederlandse bedrijven die daar mede van afhankelijk zijn”, aldus bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland.