KWF heeft sterkste imago goede doelen
AMSTERDAM – KWF Kankerbestrijding heeft van alle goede doelen het sterkste imago. Dat blijkt uit een vanmorgen gepubliceerd onderzoek van Hendrik Beerde Brand Consultancy onder 3000 Nederlanders.
De CliniClowns en het Rode Kruis staan op respectievelijk de tweede en de derde plaats.
De populariteit van goede doelen wordt tweejaarlijks onderzocht. Twee jaar terug stond de Kankerbestrijding ook al op de eerste positie. Onder jongeren is het Wereld Natuur Fonds het favoriete goede doel.
Over de hele linie stijgt de populariteit van goede doelen. Daardoor halen goede doelen meer geld op. Zo wist Red een Kind maar liefst 77 procent meer geld binnen te halen en ook het Nationaal MS Fonds zag de inkomsten met 39 procent stijgen.
De keurmerken in de goededoelensector hebben nog steeds een zwakke positie. Zelfs onder de donateurs zijn de namen van de keurmerken bij een grote meerderheid onbekend. Keurmerken voor verantwoorde consumentenproducten hebben wel een sterke reputatie. Max Havelaar is hiervan de sterkste speler, maar ook voor Fair Trade Original en EKO bestaat veel waardering.