Meeste containers uit Rotterdam naar Britten
In het containerverkeer van en naar Rotterdam blijft het Verenigd Koninkrijk de absolute nummer één. Het wist in 2002 de voorsprong op de Verenigde Staten zelfs flink uit te bouwen door ruim dubbel zo snel te groeien.
Nog dit jaar ronden onze westerburen de kaap van 1 miljoen TEU via Rotterdam. Een TEU (twenty feet equivalent unit) is de uniforme maateenheid voor de inhoud van containers. Dankzij een verwachte sterke groei nestelde China zich op de derde plaats. Sinds 1997 verdubbelde het containerverkeer tussen Rotterdam en het vasteland van China zich ruim.
Deze opmars ging ten koste van de plaats van Singapore. De stadstaat wist in 2002 het verlies aan met name Maleisië wel behoorlijk te compenseren, maar over de laatste zes jaar is het saldo nog negatief. Het resultaat van Ierland en Japan reflecteert hun economische situatie, respectievelijk stevig groeiend en stagnerend. Hiervóór presteerde Japan echter nog goed, met tot en met 2001 een gemiddelde jaarlijkse groei van 7 procent. Ierland spant duidelijk de kroon: vanaf 1997 een gemiddelde jaarlijkse groei van ruim 11 procent.
In tegenstelling tot Singapore verloor HongKong in 2002, maar voor beide geldt een daling over de laatste zes jaar van 10 tot 15 procent. Vanaf Taiwan is veel productie overgebracht naar het Chinese vasteland. Het verkeer op Rotterdam daalde dan ook vijf jaar lang, om in 2002 een sterke opleving te hebben.
Spanje presteerde goed en kwam in 2002 iets boven het gemiddelde voor de gehele toptien uit. Nieuwkomer Maleisië verdrong Korea uit de ranglijst. De opkomst van Port Klang en Tanjung Pelapas deed het containertransport met de Maasstad vanaf 1997 ruim verdrievoudigen. Korea vertoonde na een periode van stagnatie overigens wel weer groei.
De tien mondiaal belangrijkste landen waren in 2002 goed voor 4,5 miljoen TEU, 70 procent van het Rotterdamse totaal. Hun gemiddelde groei ligt met 10,7 procent ruim boven die van de totale containeroverslag in 2002 (plus 7 procent).