Warme weer speelt Vendex KBB parten
Het warme weer heeft ook Vendex KBB in de greep. Het detailhandelsconcern heeft dinsdagochtend gemeld dat in de hete maand juli de consumenten de winkels in de binnenstad meden.
Bovendien hield de zwakke conjunctuur aan. Het consumentenvertrouwen verminderde in juli tot een dieptepunt.
Vooral de warenhuizen van V&D verkochten minder. Daar daalde de omzet in het tweede kwartaal met ruim 7 procent tot 181 miljoen euro. Ook de Hema en de Bijenkorf hadden last van het warme weer. De Hema zag de omzet teruglopen met 2,3 procent tot 212 miljoen euro. De verkopen bij Bijenkorf daalden met 2,4 procent tot 81 miljoen euro.
De totale omzet uit voortgezette activiteiten van de onderneming steeg in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar (mei tot en met juli) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met ruim 1 procent tot 1,08 miljard euro. De stijging komt op het conto van de modewinkels en bouwmarkten. Zonder de overname van de doe-het-zelfketen Leroy Merlin in België zou de omzet 0,4 procent zijn gedaald
Bij de doe-het-zelfketens steeg de omzet zonder acquisities iets sterker dan het voorgaande kwartaal. Inclusief de overname van Leroy steeg de omzet met 8,4 procent tot 335 miljoen euro. In Nederland was het groeitempo wel lager, vooral bij Formido.
Bij de modewinkels haalt het concern zijn groei uit expansie. De omzet van M&S Mode steeg volgens Vendex KBB flink. De groei kwam vooral uit Frankrijk, België en Spanje. Het concern opende daar 27 nieuwe M&S-winkels.