Politiek

Minister wil tunnel wel compleet ondergronds

DEN HAAG (ANP) – Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil de toekomstige Blankenburgtunnel aan de westkant van Rotterdam wel compleet onder de grond aanleggen. Ze komt daarmee tegemoet aan de eisen van het CDA in de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamer is daardoor voor de aanleg van deze tunnel.

5 April 2012 14:34Gewijzigd op 14 November 2020 20:20
Minister Melanie Schultz van Haegen. Foto ANP
Minister Melanie Schultz van Haegen. Foto ANP

Schultz zei tijdens het overleg dat zij zelf de verdiepte ligging van de weg voldoende vindt. „Maar ik kan ook koppen tellen”, zei ze over de steun in de Kamer. „En ik heb niet het gevoel dat deze kale variant het hier gaat halen.” Ze moet over de zogeheten overkluizing nog overleggen met de regio, maar voorziet daarin geen problemen.

De kosten voor de aanpassingen aan de tunnel zijn 80 miljoen euro. 25 miljoen euro had Schultz al uitgetrokken voor de verdieping van de weg, waardoor ze nog 55 miljoen euro tekortkomt. Die hoopt ze te halen uit een meevaller: de aanleg van de tunnel gaat naar schatting 1 miljard kosten in plaats van 1,2 miljard.

Met dat overschot kan Schultz ook tegemoetkomen aan de bezwaren van de PVV, die tolheffing voor personenvervoer in de tunnel niet ziet zitten. Als personenauto’s geen tol hoeven te betalen, zou de overheid in totaal 150 miljoen euro aan inkomsten mislopen. Een deel daarvan zal door het bedrijfsleven, zoals het Havenbedrijf Rotterdam, moeten worden opgehoest, zei de minister.

Schultz had eerder al gekozen voor de aanleg van de Blankenburgtunnel, die tussen Vlaardingen en Maassluis moet komen. De alternatieve Oranjetunnel, die wat westelijker was gepland, is volgens de minister dan de komende jaren niet nodig. Ze hoopt na de zomer de definitieve structuurvisie naar de Kamer te sturen.

De Nieuwe Westelijke Oeververbinding, zoals de trajecten ambtelijk worden genoemd, moet de verkeersdruk rond Rotterdam verminderen. Vooral de Beneluxtunnel zal door de aanleg van de Blankenburgtunnel minder druk worden. De eerste schop moet in 2015 in de grond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer