Economie

Kranten werken aan platform voor verkoop losse artikelen

De uitgevers van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het FD werken aan een gemeenschappelijk digitaal platform voor de losse verkoop van krantenartikelen.

Redactie digitale media
4 April 2012 11:20Gewijzigd op 14 November 2020 20:18
Foto ANP
Foto ANP

Dat schrijft de Volkskrant woensdag. De dienst zou gebouwd moeten worden naar het voorbeeld van het populaire Spotify, een onlinemuziekdienst waarbij abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek kunnen luisteren.

De digitale kiosk is een gezamenlijk initiatief van De Persgroep (de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool), NRC Media en FD Media. Eind dit jaar wordt het nieuwe systeem gelanceerd. Daarna kunnen mensen zelf hun krant samenstellen uit het aanbod van alle deelnemende dagbladen.

Over prijzen willen de deelnemende kranten nog niets kwijt. De drie uitgevers zouden ook werken aan een collectieve betaalmuur die moet worden toegepast op alle nieuwssites.

Yournalist

Technologiesite Tweakers schrijft woensdag over het Gelderse bedrijf Yournalist. Dat zou momenteel werken aan een betaalmodel voor krantenartikelen, vergelijkbaar met Spotify. Het is volgens Tweakers onduidelijk of dat hetzelfde plan is waarover de Volkskrant schrijft.

Yournalist zou in gesprek zijn met verschillende krantenuitgevers, maar wil niet zeggen welke. Het bedrijf wil zijn dienst nog dit jaar lanceren

Betalen via Facebook of Twitter

Reuters meldde begin deze week dat een groot Europees mediabedrijf momenteel een betaalsysteem test waarbij gebruikers betalen via Facebook en Twitter. De ontwikkelaar, de Belgische startup Paycento, denkt dat het systeem uitermate geschikt is voor kranten en muziek.

Met het systeem kunnen gebruikers een artikel lezen of muziek downloaden zonder formulieren in te vullen of creditcardgegevens achter te laten. Omdat bezoekers vaak al ingelogd zijn op sociale netwerken als Twitter of Facebook, kunnen de benodigde gegevens langs die weg worden verkregen. Het enige dat de gebruiker hoeft te doen is eenmalig een Paycento-account koppelen aan hun Facebook- of Twitterprofiel.

Op die manier denkt het Belgische bedrijf de drempel voor aankopen verder te verlagen. Bezoekers betalen een klein bedrag met een enkele klik, met hetzelfde gemak als waarmee ze een artikel delen of retweeten.

Welk Europees mediabedrijf het systeem test wil Paycento niet zeggen.

Update 19.08 uur: De Persgroep verklaart bij monde van managing editor Hans Deridder tegenover de Volkskrant dat het nieuwe platform geen Spotify-achtige dienst zal worden. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving zou het gaan om een soort knipseldienst. „Iemand die zeer geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp kan tegen betaling artikelen downloaden. Maar het is niet de bedoeling dat men er zijn eigen krant mee gaat samenstellen, zoals men bij Spotify een eigen muzieklijst kan maken. De eigenheid van een dagblad is dat de verschillende artikelen één geheel vormen, en dat moet zo blijven”, aldus Deridder tegenover de Volkskrant.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer