Forse groei onlinemarketing Britse bedrijven
LONDEN (ANP/RTR) – Hoewel het niet zo best gaat met de economie, hebben bedrijven in Groot-Brittannië vorig jaar ongeveer 5 miljard pond (6 miljard euro) gestoken in advertenties op internet. Dat is een groei van zo’n 14 procent ten opzichte van 2010. Vooral videoboodschappen en advertenties op sociale media hebben de investeringen in onlinemarketing de wind in de zeilen gegeven.
Dat blijkt uit onderzoek van het Internet Advertising Bureau (IAB), uitgevoerd door PricewaterhouseCoopers (PwC). IAB is de brancheorganisatie voor online-adverteerders.
Groot-Brittannië loopt voorop als het gaat om het investeren in online-advertenties. Veel mensen hebben internet en een smartphone. Dat gaat ten koste van ’traditionele’ advertenties in bijvoorbeeld kranten. Elke maand bezoeken zo’n 40 miljoen Britten internet. Ruim een kwart van de tijd vermaken zij zich met sociale media, zoals Facebook.
De omzet op de Nederlandse online-advertentiemarkt was vorig jaar 1,1 miljard euro, blijkt uit een vorige maand gepubliceerd onderzoek van adviesfirma Deloitte.