Binnenland

Scholenwerk Bond tegen vloeken onder andere vlag

VEENENDAAL – Het scholenwerk van de Bond tegen vloeken heet vanaf komend najaar KlasseTaal. Dat onderdeel van de bond krijgt ook een eigen website.

J. Visscher
29 March 2012 14:59Gewijzigd op 14 November 2020 20:12
Foto RD
Foto RD

In Veenendaal worden donderdagmiddag onder meer het comité van aanbeveling van de Bond tegen vloeken en oud-bestuursleden en oud-personeelsleden ingelicht over de verandering. De komende weken zijn er vier bijeenkomsten voor de achterban en vrijwilligers.

Met een nieuwe naam voor het scholenwerk probeert de Bond tegen vloeken een betere ingang te vinden bij niet-christelijke scholen. Bij deze scholen stuit de naam Bond tegen vloeken op weerstand, aldus directeur Verboom en persvoorlichter Alderliesten. De inhoud van voorlichting op scholen verandert niet, zeggen ze. „Ons doel is en blijft om vloeken, schelden en misbruik van Gods Naam terug te dringen.”

Verboom en Alderliesten worden niet blij van het „suffe” imago waar hun organisatie mee kampt. Op openbare scholen gaan de seinen vaak op rood, als de bond per brief voorstelt een voorlichtingsles te verzorgen. „Soms krijgen we boze post terug. Wilt u ons dit nooit meer sturen?” Er waait in Nederland een antireligieuze wind”, vertellen Verboom en Alderliesten. Alderliesten: „Zelfs in christelijke kring proef je argwaan. Ik hield onlangs een lezing voor christelijke jeugdboekenauteurs. Ik kreeg daar van iemand te horen dat er reserves bestonden over het werk van ons. We staan in sommige christelijke kringen te boek als behoudend.”

De afgelopen jaren bezon de bond zich op een nieuwe strategie. Advies kwam onder anderen van CU-senator Roel Kuiper, SGP-leider Van der Staaij en Jan van der Stoep, lector religie in media en publieke ruimte van de Christelijke Hogeschool Ede.

Belangrijk onderdeel van de plannen is dat de voorlichting van de bond op scholen vanaf komend najaar onder de naam ”KlasseTaal” valt. „We hopen en verwachten dat die naam minder weerstand zal oproepen. We willen immers juist ook graag op bijvoorbeeld een zwarte school in de stad voorlichting geven.” Momenteel verzorgen 3 scholenwerkers jaarlijks zo’n 600 gastlessen.

Critici kunnen zeggen dat de Bond tegen vloeken de identiteit verhult en de scherpe kantjes ervan afhaalt? Verboom schudt beslist zijn hoofd. „Onze boodschap blijft dezelfde. We blijven opkomen voor de naam van God. Die is ons lief. We doen niet geheimzinnig over onze achtergrond. Op de website van KlasseTaal staat dat we een onderdeel zijn van de Bond tegen vloeken. De folders blijven hetzelfde, alleen komt er een andere naam. Onze doelstelling is belangrijker dan onze naam. Wij willen dat mensen minder vloeken, schelden en Gods Naam misbruiken.”

Verboom en Alderliesten zeggen er alle vertrouwen in te hebben dat de „zeer loyale” achterban de nieuwe strategie steunt. „Het bestuur staat unaniem achter onze plannen. We hebben met elkaar afgesproken dat we als christenen best slim en tactisch mogen opereren.”

De bond wil dit najaar ook een kenniscentrum voor respectvol taalgebruik oprichten. Een naam is er nog niet, al zal dit centrum niet de naam van de Bond tegen vloeken dragen. Doel is om overheidsinstanties en bedrijven –betaalde– taaltrainingen te bieden.

De bond hoopt over enkele jaren jaarlijks zo’n twintig cursussen te verzorgen. „Er is al belangstelling van bijvoorbeeld bouwbedrijf BAM. Als werk­nemers vloeken, is dat niet goed voor de uitstraling van een bedrijf. Wij kunnen bijvoorbeeld vertellen waarom mensen gebukt kunnen gaan onder een scheldwoord als ”hoer”.”

Intussen kampt de bond met een vergrijzend en krimpend donateursbestand. Telde de organisatie in 2005 zo’n 25.000 betalende donateurs, nu staat de teller op ongeveer 20.000. Wel stegen, door hogere bijdrages, de inkomsten. Een donateur geeft gemiddeld 24 euro. Ook het aantal vrijwilligers voor de bond is sterk geslonken, van 300 in 2003 tot 150 nu.

Tegenover de media en bij wervingsactiviteiten blijft de Bond tegen vloeken de aloude naam gebruiken. „Die bestaat al sinds 1917. We zijn er trots op. Zo’n 85 procent van de Nederlanders kent ons.”

De nieuwe postercampagne van de bond, die over enkele weken op 850 plekken in Nederland is te zien, heeft een persoonlijke insteek. Op de posters staat telkens één persoon, bijvoorbeeld een moeder, met daarbij de tekst: „Ik? Ik ben tegen vloeken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer