„Nieuwe Europese sloopregeling binnenvaart noodzakelijk”
HARDINXVELD-GIESSENDAM – Een nieuwe Europese sloopregeling is noodzakelijk om de binnenvaart weer perspectief te geven. Daartoe zou 40 miljoen euro die is overgebleven uit de vorige sanering, vrijgemaakt moeten worden.
Dit bepleitte voormalig beleidsambtenaar Willem de Ruiter maandag in Hardinxveld-Giessendam tijdens de jaarvergadering van de christelijke schippersbond CBOB. De Ruiter was in de jaren negentig nauw betrokken bij de uitvoering van de Europese sloopregeling.
De Ruiter zei dat van het resterende potje 10 miljoen euro is gereserveerd voor schepen die droge lading vervoeren en 30 miljoen voor tankvaart. De Europese verordening waarin de vorige sloopregeling was geregeld is volgens hem bevroren. „Juridisch bestaat die nog wel, dus het zou mogelijk moeten zijn de gelden alsnog vrij te maken.”
Volgens De Ruiter kan dat als ten minste één Europese lidstaat het voortouw neemt om de verordening te reactiveren. „Dat lijkt me niet onmogelijk nu de vooruitzichten zo slecht zijn en de huidige overcapaciteit zo lang nog in de markt blijft.”
De kans op een nieuwe regeling is volgens de gepensioneerde beleidsambtenaar groter als de sanering beperkt blijft en gecombineerd wordt met het behalen van milieuvoordelen, door met name schepen die veel brandstof gebruiken te slopen.
Uit onderzoek van ING blijkt dat de overcapaciteit op droge lading op dit moment 13 procent is. Zonder ingrijpende maatregelen moet de sector het hebben van economische groei. Als die de komende jaren gemiddeld op 2 procent uitkomt, duurt het volgens ING-directeur binnenvaart Arthur de Bot tot 2017 voordat de capaciteit en het aanbod van lading in evenwicht zijn.
Europees Parlementslid Wortmann zei dat ze een paar jaar geleden al eens een vergeefse poging had gedaan om de door De Ruiter bedoelde pot open te krijgen. „De les die we toen hebben geleerd is dat de sector het eens moet zijn over de besteding van het geld, en wel samen met de organisaties in andere landen.”
Wortmann pleitte voor een versterking van de Brusselse lobby van de binnenvaart. „Railvervoer en wegvervoer hebben al hele sterke lobby’s.”