Binnenland

Maatregelen tegen vertragingen spoor Achterhoek

ARNHEM (ANP) – Spoorbeheerder ProRail en vervoerder Syntus nemen ingrijpende maatregelen om een einde te maken aan de voortdurende storingen en vertragingen op de spoorlijn Arnhem - Winterswijk. Deze ’hindernisbaan’ is de meest intensief gebruikte regionale spoorlijn van Nederland, maar kampt al 2 jaar een onbetrouwbare dienstregeling. Het gaat wel beter, maar betrouwbaar is de lijn nog lang niet.

27 March 2012 09:33Gewijzigd op 14 November 2020 20:08

Dat staat in een onderzoeksrapport dat ProRail en Syntus hebben laten maken. De onderzoekers denken dat de prestaties op de lijn zullen verbeteren als vervoerders Arriva en Hermes het traject eind dit jaar hebben overgenomen van Syntus. Arriva en Hermes hebben andere treinen, die sneller optrekken.

Volgens de onderzoekers is het spoortraject „bijzonder kwetsbaar.” Er zitten veel overwegen en kruisingen in en van Zevenaar tot Winterswijk is sprake van enkelspoor. De lijn heeft er bovendien last van dat Arnhem een heel druk station is met veel internationale, hogesnelheids- en goederentreinen. Als daar iets mis is, heeft dat onmiddellijk effect, terwijl ook veel reizigers op het regionale spoor in Arnhem willen overstappen en dus geen vertraging kunnen gebruiken.

Beheerder en vervoerder laten treinen nu niet meer doorrijden naar Arnhem bij vertragingen. De trein keert dan in Zevenaar, zodat er sneller ruimte op het enkelspoor komt. Ook moet het vertrek- en aankomstspoor in Arnhem worden omgedraaid, zodat een vertrekkende trein niet meer hoeft te wachten op een voertuig met vertraging. Vanaf 2013 moeten de hindernissen tot het verleden behoren, zo hebben ProRail en Syntus aan de minister van Infrastructuur en de provincie Gelderland beloofd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer