Online thuiswinkelen gestegen tot 9 miljard
DEN HAAG (ANP) – De omzet van het online thuiswinkelen is vorig jaar gestegen tot 9 miljard euro. In totaal werden bijna 78 miljoen bestellingen gedaan via internet, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit cijfers die branchevereniging Thuiswinkel.org donderdag bekend heeft gemaakt.
De groei komt vooral door de stijging van het aantal bestellingen per persoon. „Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een online aankoop”, aldus onderzoeker Frank Sibbel. Dat komt onder meer door de opkomst van de smartphone, waarmee gemakkelijk aankopen kunnen worden gedaan, en het groeiende aanbod van webwinkels.
Opvallend is dat het gemiddeld besteed bedrag per bestelling is afgenomen. Gemiddeld bedroeg de orderwaarde vorig jaar 115 euro, 3 procent lager dan in 2010. Het aantal onlinekopers steeg in 2011 met 10 procent tot 10,5 miljoen.
De onderzoekers voorzien dat de online-omzet dit jaar zal doorgroeien tot een bedrag van 9,8 miljard euro.
Thuiswinkel.org doet elk halfjaar in samenwerking met Blauw Research en GfK Retail & Technology onderzoek naar onlineconsumentenbestedingen.