Binnenland

Meer klachten over overheid door crisis

DEN HAAG (ANP) – Veel meer burgers hebben in de eerste maanden van dit jaar geklaagd over de overheid dan in dezelfde periode vorig jaar. De Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, ontving ongeveer 30 procent meer klachten. Brenninkmeijer wijt de sterke stijging aan de financiële zorgen van mensen.

21 March 2012 14:08Gewijzigd op 14 November 2020 20:02
Alex Brenninkmeijer. Foto RD
Alex Brenninkmeijer. Foto RD

„Door de crisis hebben mensen minder geld in hun portemonnee. Maatregelen raken hen meteen”, zegt Brenninkmeijer tegen het ANP. Als voorbeeld noemt de ombudsman een vrouw die afhankelijk is van huurtoeslag. „Als iemand het niet al te breed heeft, dan zijn dergelijke problemen direct voelbaar.” De klachten in het eerste deel van dit jaar gaan vooral over de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Brenninkmeijer verwacht dat de stijging van het aantal klachten in de rest van dit jaar doorzet. De economische malaise houdt hoogstwaarschijnlijk aan en de overheid gaat bezuinigen, waardoor mensen financieel geraakt (blijven) worden.

In het afgelopen jaar ontving de ombudsman zo’n 30.000 telefoontjes en 14.000 klachten. In veel gevallen speelt het gebrek van vertrouwen van mensen in de overheid een rol, zo blijkt uit het jaarverslag 2011. Brenninkmeijer bood dat woensdagmiddag aan plaatsvervangend Tweede Kamervoorzitter Willibrord van Beek aan.

Ten opzichte van 2010 klaagden mensen meer over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Bovendien zouden UWV-medewerkers onvoldoende betrokken en te weinig oplossingsgericht zijn. Brenninkmeijer is ook bezorgd over klachten die hij krijgt over de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Daaruit blijkt dat de inspectie te weinig oog heeft voor de belangen van de patiënten en de familie. Daarnaast zouden de inspectie en het ministerie van VWS te weinig openstaan voor de kritiek.

De SVB verdient volgens de ombudsman juist complimenten. De informatie naar de burgers is op orde, de SVB heeft een goede website, stelt duidelijke brieven op en reageert adequaat op klachten van de Nationale Ombudsman.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer