Materieel defensie strandt in Kabul
Nederlands legermaterieel van de ISAF-vredesmacht in Afghanistan staat muurvast in de Afghaanse hoofdstad Kabul. De eigenaar van de reusachtige Antonov-vliegtuigen die Nederland had ingehuurd voor het terugvliegen van de spullen weigert nog langer in Nederland te landen.
Het bedrijf, het Antonov Design Bureau uit Oekraïne, vreest inbeslagname van zijn vliegtuigen. Die dreiging is reëel sinds een veilinghuis uit Veghel afgelopen maandag probeerde om de Antonov An-225, het grootste toestel ter wereld, aan de ketting te leggen.
Defensie had Antonov ingehuurd omdat het beschikt over grote transportvliegtuigen. Die zouden in enkele tientallen vluchten al het Nederlandse materieel kunnen overbrengen naar de vliegbasis Eindhoven. Vanwege de geïsoleerde ligging van Kabul is dat goedkoper en veiliger dan transport over land. De afgelopen weken deden tientallen Antonov An-124’s de vliegbasis Eindhoven aan. Er stonden nog verscheidene vluchten op stapel.
Volgens een woordvoerster van Defensie is de dreigende inbeslagname van zijn toestellen de reden voor Antonov om met alle vluchten naar Nederland te stoppen. De Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie, die de vluchten coördineert, moet nu naarstig op zoek naar vervangende capaciteit. Dat wordt echter bemoeilijkt doordat Antonov met zijn toestellen vrijwel het monopolie op het vliegen met reusachtige transportvliegtuigen heeft. Een aantal andere eigenaren van Antonov An-124’s, waaronder een maatschappij uit Libië, wordt door Defensie niet als betrouwbare partner gezien.
Onderhandelen met het veilinghuis uit Veghel, dat beslag wil leggen op de vliegtuigen, heeft volgens de defensiewoordvoerster geen zin. „Wij zijn geen partij hierin. Defensie is alleen klant van de Antonov-fabriek. Die hebben we ingehuurd in de veronderstelling dat de vliegtuigen zonder problemen hier konden landen. Als er een conflict is tussen het veilinghuis en Antonov gaan wij daar niet tussen zitten.” Door middel van het aan de ketting leggen van de Antonovs wil veilinghuis De Meerman in Veghel iets terug zien te krijgen van een miljardenschuld die de regering van Oekraïne heeft bij enkele Canadese investeerders. De Antonov-fabriek is ook na het instorten van het communistische regime nog steeds een staatsbedrijf.
In de speurtocht naar alternatieve methoden om Nederlands legermaterieel terug te halen is het overvliegen naar België of Frankrijk inmiddels afgevallen. Ook in die landen dreigen vliegtuigen van het Antonov Design Bureau aan de ketting gelegd te worden. In Duitsland is nog geen geschikt vliegveld gevonden om de toestellen te laten landen.