Bond in de bres voor veilige Betuweroute
ROTTERDAM (ANP) – Exploitant Keyrail van de goederenspoorlijn Betuweroute geeft commerciële belangen van vervoerders voorrang ten koste van de veiligheid.
Daardoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, zoals op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, waar onder meer wordt gewerkt met wagons met gevaarlijke stoffen zoals lpg en ethanol.
Dat stelde FNV Spoor dinsdag in een brief aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur). De vakbond, die zegt zich te baseren op de ervaringen van werknemers, beschuldigt Keyrail er verder onder meer van met cijfers te hebben geknoeid om een positiever beeld over de prestaties te laten ontstaan.
Volgens FNV Spoor is Keyrail niet de geschikte organisatie om de Betuweroute te exploiteren. Spoorbeheerder ProRail zou dat volgens de bond moeten gaan doen. ProRail is overigens voor 50 procent aandeelhouder van Keyrail, de andere helft is verdeeld over de havenbedrijven van Rotterdam (35 procent) en Amsterdam (15 procent).
De directie van Keyrail verwerpt de beschuldigingen en zei dinsdag in een verklaring dat de brief van FNV Spoor „onvolledig, eenzijdig en ten dele feitelijk onjuist” is. „Wat wel waar is, is dat er onrust is ontstaan onder het personeel. Wij doen er alles aan om die weg te nemen.”
De aanleiding voor de brief is het plan van Schultz om Keyrail vanaf september 2013 voor een periode van minimaal tien jaar de exploitatie voor de Betuweroute te gunnen. FNV Spoor dringt er bij haar op aan de concessie aan ProRail te gunnen.