Struikelmat tegen koperdiefstal spoor
DEN HAAG – Om het spoor minder toegankelijk te maken voor koperdieven legt spoorbeheerder ProRail, bij wijze van proef, bij twee spoorovergangen zogeheten struikelmatten aan.
Dat heeft verkeersminister Schultz maandag aan de Kamer geschreven. „Deze speciale matten maken het vrijwel onmogelijk het terrein te betreden”, stelt de bewindsvrouw. Ze schetst in haar brief welke maatregelen zij samen met minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) neemt of heeft genomen tegen koperdiefstal. De struikelmat is zo’n maatregel. Als de proef slaagt, kunnen de matten op meer plaatsen worden aangelegd.
Een ProRailwoordvoerder zei vanochtend desgevraagd dat de kunststofmatten met punten erop in Engeland al worden gebruikt. „Daar zijn ze effectief gebleken”, zegt hij. „Ze zijn van hard rubber, zo hard dat je er bijna niet over kunt lopen. Aangezien koperdieven veel gereedschap bij zich hebben, wordt het hen zo extra lastig gemaakt.” Ondanks talrijke maatregelen is koperdiefstal langs het spoor nog steeds een groeiend probleem. Vorig jaar hadden 516 koperdiefstallen plaats, een stijging van 45 procent ten opzichte van 2010. Het aantal minuten dat een trein door koperdiefstal werd vertraagd, verdubbelde vorig jaar naar ruim 18.000 minuten. De schade wordt geschat op ongeveer 13 miljoen euro per jaar.
Met de struikelmat doet ProRail een nieuwe poging om het koperdieven zo lastig mogelijk te maken. De matten zijn ook bedoeld om illegale spoorlopers –mensen die een stukje willen afsnijden door langs de spoorbaan te lopen– dwars te zitten en burgers met suïcidale plannen te ontmoedigen. „We hebben in ons land 7000 kilometer spoor”, aldus de zegsman van ProRail. „Het is onmogelijk om op elke plek een agent neer te zetten. We hebben ook niet de illusie elke koperdiefstal te kunnen voorkomen.”
ProRail heeft de afgelopen jaren al veel maatregelen genomen. Zo zijn er extra hekwerken geplaatst en op veel plekken hangen bewakingscamera’s. Ook patrouilleren buitengewone opsporingsambtenaren langs het spoor. Bovendien heeft ProRail de hulp ingeroepen van particuliere bewakers die met honden langs de spoorbaan actief zijn. Voor koperhandelaren die lid zijn van de Metaal Recycling Federatie een catalogus in de maak, zodat ze koper afkomstig van het spoor beter kunnen herkennen.
„Koper is van cruciaal belang voor de werking van wissels en seinen en voor bliksemafleiding”, zegt de woordvoerder. Op plekken waar het mogelijk is, vervangen we koper steeds vaker door aluminium.”
DEN HAAG – Zogeheten struikelmatten bij spoorwegovergangen moeten de groeiende koperdiefstal langs het spoor tegengaan. Foto Holdfast