Binnenland

Boete voor NS en ProRail

UTRECHT (ANP) – Omdat de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail onvoldoende hebben gepresteerd, legt verkeersminister Schultz deze bedrijven hoge boetes op.

9 March 2012 14:25Gewijzigd op 14 November 2020 19:50
beeld ANP
beeld ANP

De NS moeten 1.125.000 euro betalen, spoorbeheerder ProRail moet 300.000 euro overmaken, meldde de minister vrijdag. De top van de NS krijgt voorlopig ook geen bonus, omdat de raad van commissarissen de analyse wil afwachten van de winterperikelen op het spoor van begin februari.

Schultz heeft de prestaties van de bedrijven over de achterliggende twee jaren nader onder de loep genomen. Ze keek onder meer naar het aantal treinvertragingen en de (on)tevredenheid van reizigers. Vorig jaar concludeerde ze dat de NS in 2010 op deze terreinen te slecht presteerden. Daarom legde ze toen een voorlopige boete op van ruim

2 miljoen euro.

De NS kregen de kans om die boete te ontlopen als het bedrijf vorig jaar betere prestaties zou laten zien. De VVD-bewindsvrouw vindt dat dit onvoldoende is gebeurd. Met het opleggen van een boete wordt nu de voorlopige boete deels geïnd. Omdat het vorig jaar weer niet goed ging, legt Schultz over dat jaar ook weer een voorlopige boete op. Die bedraagt dit keer 2,75 miljoen euro.

De treinen reden vorig jaar voor 94,7 procent op tijd. Dat is een record, zo staat in het vrijdag verschenen jaarverslag van de NS. In 2010 bedroeg de punctualiteit –het aantal treinen met minder dan vijf minuten vertraging– 92,5 procent. Het klantoordeel over op tijd rijden daalde iets. Ook was er ontevredenheid over de informatievoorziening bij verstoringen, de beschikbaarheid van zitplaatsen en de klantgerichtheid van personeel. In een reactie zeggen de NS er alles aan te doen om het klantoordeel in 2012 weer te laten stijgen door de reiziger nog beter te bedienen.

De consumentenorganisaties zoals Consumentenbond, Rover en ANWB, willen van de NS weten waarom het klantoordeel over het op tijd rijden achterblijft bij de gemeten NS-punctualiteit.

De NS investeerden vorig jaar ruim 450 miljoen euro in onder meer comfortabele treinen. De treinen werden nog ‘groener’. Zo is de CO2-uitstoot door onder meer zuiniger te rijden de laatste vier jaar met 20 procent verminderd, staat in het jaarverslag.

ProRail moet het ministerie betalen omdat het reizigers in 2010 onvoldoende heeft geïnformeerd bij vertragingen.

Minister Schultz scherpt de prestatieafspraken voor ProRail en NS elk jaar aan. Als de organisaties niet voldoen aan de prestatieafspraken uit het jaarlijkse beheer- en vervoerplan gaat de minister vanaf 2015 een direct opeisbare boete opleggen. Hiermee komt de herstelperiode te vervallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer