Binnenland

Mogelijk camera’s op A15 en A20

TIEL – De Kamer van Koophandel (KvK) Midden-Nederland brengt transport- en andere criminaliteit langs de A15 en A2 in Rivierenland in beeld. Op basis van de uitkomsten onderzoekt de KvK de haalbaarheid van cameratoezicht langs beide transportcorridors.

Van onze correspondent
9 March 2012 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 19:49

Dat heeft de KvK donderdag bekend gemaakt. Bij de plannen zoekt de kamer aansluiting bij het ”secure lane”-model dat in juni 2011 is aangeboden aan minister Opstelten.

„In Nederland is op dit moment één transportcorridor met cameratoezicht. Deze wordt een ”secure lane” genoemd. Hij loopt tussen Venlo en de Rotterdamse haven via de snelwegen A67, A58 en A16.

De verzorgingsplaatsen langs deze wegen worden met intelligente camera’s beveiligd”, zegt Armand Leenaers, communicatiemanager van de KvK. De camera’s zijn aangesloten op een regionale toezichtruimte. Van hieruit wordt door publieke en private beveiligers onder regie van de politie live bekeken wat er gebeurt.

Volgens Leenaers werkt dit cameratoezicht preventief en wordt het hierdoor mogelijk bij een misdrijf snel in actie te komen.

„Dit vergroot de veiligheid van chauffeur, lading en vrachtauto. De camera’s langs de route Venlo-Rotterdam hebben ervoor gezorgd dat het aantal ladingdiefstallen op jaarbasis is afgenomen van 74 naar 4.”

De voorlichter benadrukt dat dit succes helaas het neveneffect heeft dat bijvoorbeeld diefstallen van ladingen zich verplaatsen naar onbeveiligde locaties, zoals bedrijventerreinen en truckstops. „Maar ook naar andere routes, zoals de A2 en A15 in Rivierenland.” Vooral de A15 is een belangrijke en drukke transportroute.

Eind april worden de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer