Economie

„Binnenvaart vaart wel bij rol SGP in kabinet”

DORDRECHT – De binnenvaartsector vaart wel bij de bijzondere positie van de SGP ten opzichte van het kabinet-Rutte. Maar geldt dat ook voor de ark van Noach?

Kees de Groot
2 March 2012 21:55Gewijzigd op 14 November 2020 19:43
De SGP-fractie bracht vrijdag een werkbezoek aan de binnenvaartsector. Foto RD, Anton Dommerholt
De SGP-fractie bracht vrijdag een werkbezoek aan de binnenvaartsector. Foto RD, Anton Dommerholt

De replica van het enorme, imposante schip moet dé publiekstrekker van Dordrecht en omstreken worden. „We liggen op een centrale plaats”, aldus manager Jonathan Venema vrijdag tijdens het werkbezoek van de SGP-fractie aan de binnenvaartsector, dat begon met een bezoek aan de ark. „Zelfs vanuit het Duitse Ruhrgebied zijn we snel te bereiken.”

Rond de 600.000 mensen hoopt hij jaarlijks op de ark te ontvangen. Eén probleempje dient nog te worden overwonnen: de gemeente Dordrecht moet toestemming geven om mensen op de ark te ontvangen. Daarvoor moet nog het nodige papierwerk worden afgewikkeld. Een paar weken, schat Venema, dan is alles in orde.

Van SGP-leider Van der Staaij krijgt hij een symbolische toegangskaart uitgereikt. Als steun in de rug. Meer –premier Rutte bellen, bijvoorbeeld– kan hij nu niet voor hem doen. Hoeft ook niet. De gemeente Dordrecht werkt volop mee om de ark open te kunnen stellen voor het publiek, verzekert Verhoeve van de plaatselijke ChristenUnie/SGP-fractie.

Tijdens de rondleiding op de ark vertelt Venema dat een derde van de wereldbevolking de ark al op televisie heeft gezien. Twee bioscopen telt de boot. In de kleinste draait een Walt Disneyfilm van Donald Duck op de ark. In twee theaters op het schip moeten straks voorstellingen worden gegeven. „We hebben niet alles volgebouwd met hokken. We willen niet alleen over dieren praten, maar vooral over de God Die leeft.”

Het leven van binnenvaartschippers valt soms niet mee, blijkt even later bij een bezoek aan enkele schepen vanaf een patrouillevaartuig van de verkeerscentrale Dordrecht.

„Vroeger werd er mét varen nog geld verdiend”, zegt schipper Bas van Es van de grote Vinotra 10. „Nu alleen nog maar áán het varen. Jonge mensen zijn er ook niet meer voor te porren. Daarom werk ik met Filipijnen. Maar ja, op de weg is het verhaal hetzelfde. Daar zie je steeds meer Oost-Europese chauffeurs.”

Kleine binnenvaartschepen zijn nog wel rendabel, zeggen medewerkers van Rijkswater­staat aan boord van het patrouillevaartuig RWS21. De schippers kunnen hun geld er goed mee verdienen. Maar als ze de motor willen vervangen of een ander schip willen kopen, geeft de bank niet thuis.

Voor het behoud van het kleine schip breekt SGP-Kamerlid Dijkgraaf ’s avonds tijdens een symposium op het Wartburg College een lans. In het verlengde daarvan pleit hij voor het goed bevaarbaar houden van kleinere vaarwegen en het sneller wegwerken van achterstallig onderhoud daaraan.

De binnenvaartsector profiteert van de bijzondere positie die de SGP in Den Haag inneemt, stelt Dijkgraaf. „Wij hebben miljoenen kunnen vrijmaken voor extra ligplaatsen.” Het werkbezoek aan de sector motiveert hem zich „opnieuw voor de schippers in te zetten.”

Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer erkent de bijzondere band tussen de sector en christelijke partijen. „Dat geldt extra voor de SGP.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer