N i e u w bericht: vervangt: Franse regering wil Alstom te hulp schieten
Europees commissaris Monti (concurrentiebeleid) heeft ernstige bedenkingen bij een nieuwe Franse participatie in het machinebouwconcern Alstom. Hij heeft de Franse minister van Financiën Mer inmiddels om toelichting gevraagd. Monti houdt er rekening mee dat Frankrijk op verkapte wijze verboden staatssteun geeft aan Alstom.
Mer bevestigde dinsdag dat hij voor een bedrag van 600 miljoen euro een belang van 30 procent wil nemen in het zwaar noodlijdende concern. Banken staan niet te springen om te participeren in Alstom. Het Franse concern zou zonder overheidsingrijpen uitstel van betaling moeten aanvragen. De overheidssteun is de laatste uitweg voor de bouwer van hogesnelheidstreinen, cruiseschepen en krachtturbines.
Bij Alstom werken wereldwijd 110.000 mensen, van wie 75.000 in Europa. De Franse overheid stootte jaren geleden juist een groot belang in Alstom af. Op zich is er geen EU–regelgeving die een renationalisatie of deprivatisering in de weg staat. Toch heeft Monti vragen bij de overheidsparticipatie, omdat particuliere investeerders geen belangstelling tonen. Hij vermoedt daarom dat het niet om een gewoon aandeelhouderschap gaat, maar staatssteun via een omweg.
De regering–Raffarin zou bij een belang van 30 procent mogelijk een blokkerende minderheid krijgen in de besluitvorming over de koers van het concern. Ook dat roept vragen op bij Monti. Mer heeft aangekondigd dat een participatie in Alstom altijd zal verlopen via de EU–concurrentieregels.
De problemen bij Alstom zijn een zware klap voor de regering–Raffarin. De premier is juist bezig om overheidsbelangen drastisch terug te dringen om de begroting op orde te brengen. Onlangs werd een belang in autofabrikant Renault verkocht en binnenkort volgen nog aandelen van Air France. Vorig jaar moest de overheid France Télécom al bijspringen. Die miljardenhulp ligt inmiddels onder vuur van Monti’s ambtenaren.