Harde kritiek op rederij gezonken schip Frisia
DEN HAAG – De Zoutkampse rederij De Rousant van de in 2010 omgeslagen schelpenzuiger Frisia (HA 38) heeft verzuimd ervoor te zorgen dat zijn bemanning op een zeewaardig schip voer.
Daarmee bracht hij de veiligheid van zijn bemanning in gevaar.
Die harde kritiek uit de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een donderdag gepresenteerd rapport. Bij het scheepsongeval, dat zich afspeelde ten noorden van Terschelling, kwamen drie mannen om het leven.
De Onderzoeksraad vindt dat de minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de reder onder verscherpt toezicht moet stellen. De Rousant moet binnen drie maanden aantonen dat al haar schepen inclusief de bemanningen aan wet- en regelgeving voldoen, aldus de raad.
Tijdens de reis in december 2010 naar Lauwersoog stroomde water in het voorschip, omdat enkele ruimten niet goed waren afgesloten, zo meldt de Onderzoeksraad. Het schip kwam hierdoor steeds verder voorover te liggen. Er kwam steeds meer zeewater in het grote, open, met schelpen geladen ruim. Het water kon niet snel genoeg uit het ruim worden weggepompt. De capaciteit van de pomp was daarvoor „veel te laag”, meldt de Onderzoeksraad.
Het schip werd „structureel ingezet voor werkzaamheden die ze als visserijschip niet mocht uitvoeren”, aldus de Onderzoeksraad. Ook meldt de raad dat reddingsmiddelen niet in orde waren en dat „passende overlevingspakken” niet voor iedereen beschikbaar waren.
Matthijs van der Ploeg van rederij De Rousant zegt donderdag desgevraagd dat het „ongeval niet had hoeven gebeuren.” Vindt hij het een vernietigend rapport? „De conclusie dat we er met de pet naar gooien is niet op zijn plaats. Als er gezegd wordt dat een lampje van een reddingsvest het niet doet, zeg ik: Natuurlijk moet dat lampje het wel doen.”
Hij vindt niet dat hij schuld heeft aan het scheepsongeval. Over de oproep van de onderzoeksraad aan de minister om De Rousant onder verscherpt toezicht te stellen, zegt Van der Ploeg: „Je moet alles doen wat de veiligheid kan bevorderen.”
De Rousant was ook reder van de viskotter Nieuwpoort 28. Dat schip sloeg, enkele maanden na het ongeval bij Terschelling, in 2011 om voor de Franse kust. Drie Zeeuwse vissers kwamen daarbij om het leven.
Kritisch is de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport over het ongeval met de Frisia ook op de Inspectie Verkeer en Waterstaat. „Het falend toezicht door de inspectie op de scheepsveiligheid van de Frisia maakte het mogelijk dat de rederij zijn eigen gang kon gaan.”