ZoRo-lijn niet kostendekkend
Reizigers op de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer, de zogenoemde ZoRo-lijn, worden vanaf 2008 met bussen vervoerd. Gebruik van de rail zelf (een snelle, brede tram) is te verliesgevend, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Stadsregio Rotterdam.
De ZoRo-lijn, een aftakking van de Randstadrail, heeft 6000 reizigers per dag extra nodig om kostendekkend te zijn. Volgens de Stadsregio komen die reizigers alleen als er 14.000 tot 17.000 woningen extra worden gebouwd in de omgeving van het tracé. De gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Zoetermeer hebben in hun bestemmingsplannen echter andere voornemens en geven de voorkeur aan onder meer glastuinbouw.
Een woordvoerder van de Stadsregio Rotterdam ontkent dat de ZoRo-lijn van de baan is of op losse schroeven staat. „De procedures voor de ontwikkeling van het tracé gaan gewoon door. Eerst rijden bussen tussen de gemeenten, maar rail kan die functie later overnemen.”