Binnenland

SGP-fracties in actie tegen blootreclame

LEERDAM – De SGP-fracties in Leerdam en Aalburg zijn onafhankelijk van elkaar in het geweer gekomen tegen aanstootgevende reclame-uitingen. SGP-fractieleider Keppel uit Leerdam bereidt een initiatiefvoorstel voor om de algemene plaatselijke verordening (APV) te wijzigen.

André Bijl
22 February 2012 08:32Gewijzigd op 14 November 2020 19:29

Keppel ving eind vorige week bot toen hij B en W ertoe opriep om op te treden tegen de reclameposters van het lingeriemerk Sapph. Onder het motto ”Dress less to impress” tonen metershoge billboards op de hoek van de Stationsweg en de Zuid-Hollandweg foto’s van uitdagende en schaars geklede dames.

„Welke moraal streven we na? Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie tegenover onze inwoners”, zei Keppel donderdag tijdens het vragenuurtje van de Leerdamse raad. De SGP’er vroeg B en W om de tafel te gaan met het desbetreffende reclamebureau om dit soort reclame-uitingen in de toekomst te voorkomen.

Volgens burgemeester Molkenboer heeft zo’n gesprek weinig zin, omdat de reclameborden op het terrein van de NS staan. Bovendien heeft de gemeente in haar APV geen regels voor reclamebeleid opgenomen. Daarnaast benadrukte Molkenboer dat de Reclame Code Commissie in het verleden protesten tegen soortgelijke reclames heeft afgewezen. „Maar als de raad dit soort zaken voortaan anders wil regelen, moet u dat zeggen.” Andere fracties riepen de SGP er vervolgens toe op om met een initiatiefvoorstel te komen.

Na intern beraad liet Keppel dinsdag weten de handschoen op te pakken en op korte termijn met een voorstel naar de raad te komen. „We willen als gemeente toch geen beeld neerzetten dat we de vrouw willen uitbuiten. Ik hoop de steun te krijgen van andere (christelijke) fracties. Ik kan maar moeilijk begrijpen waarom het altijd over milieu en duurzaamheid gaat, maar dat er zo weinig aandacht is voor de geestelijke milieuvervuiling. Dit soort uitingen moeten we tegengaan. Ze hebben een negatief effect op de moraal van onze inwoners.”

In de raad van het Brabantse Aalburg stelde vorige week SGP’er Vos de erotisch getinte posters met reclame voor een Kamasutrabeurs aan de orde die in de plaatselijk abri’s prijken. „Daar kan in overleg met de eigenaar toch op gestuurd worden”, veronderstelde het raadslid. „Het zijn afbeeldingen waar je je kinderen niet graag naar laat kijken. Bovendien wordt de vrouw zo verlaagd tot een lustobject.”

Wethouder Van Luijk (SGP) bevestigde dat de coalitie hierover afspraken heeft gemaakt. „Dit soort aanstootgevende reclame-uitingen is de afgelopen tijd vaker voorgekomen. We hebben meerdere klachten gekregen, en niet alleen van kerkmensen. We hebben inmiddels contact gezocht met het reclamebureau en houden het voortaan scherp in de gaten.”

Volgens de wethouder kan de gemeente het reclamebureau vragen ongewenste posters te verwijderen. „Die moeten het liefst binnen 24 uur en uiterlijk binnen 36 uur zijn weggehaald, op kosten van het bedrijf.”

Bij de posters voor de erotische beurs is dat niet gebeurd. Volgens voorlichter Noorloos van de gemeente Aalburg hingen de posters maar bij enkele abri’s. „Veel mensen hebben ze niet gezien. Anderen wel, ja. Als het mogelijk is, treden we op. Dit soort zaken ligt gewoon heel gevoelig in onze gemeenschap. We gaan er daarom behoedzaam mee om. Inmiddels hebben we een brief gestuurd met het verzoek zulke posters niet meer op te hangen. En als het weer gebeurt, vragen we het bedrijf ze direct te verwijderen. We zullen daar in de toekomst heel alert op zijn.”

Noorloos weet niet zeker of de gemeentelijke eisen juridisch waterdicht zijn. „Dat is misschien nog best lastig hard te maken. Maar bedrijven zijn gevoelig voor gemeentelijke druk. Weigeren ze medewerking, dan is de kans groot dat het contract niet wordt verlengd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer