Telecommarkt klaar voor naleving sms-gedragscode
Aanbieders van mobiele telefonie, zoals KPN en Vodafone, en verkopers van tekstberichten voor de zaktelefoon (sms) moeten zich vanaf vandaag houden aan een gedragscode. Die code moet er bijvoorbeeld toe leiden dat bellers niet langer ongevraagd opgescheept zitten met dure sms-abonnementen.
Post- en telecomtoezichthouder Opta ziet toe op de naleving van de code, die door diverse partijen is ondertekend. Over een halfjaar volgt een evaluatie. Uit een rondvraag onder de aanbieders van mobiele telefonie en sms-diensten blijkt dat zij tevreden zijn over de code, die de consumenten weer vertrouwen moet geven in sms-diensten. De code schrijft onder meer voor dat de klant informatie krijgt over de kosten, de dienstverlener en de wijze van af- en aanmelden voor een abonnement.
In de afgelopen maanden regende het klachten van gedupeerde consumenten. Na het versturen van een sms’je bleken zij bijvoorbeeld vast te zitten aan een ongevraagd en duur abonnement, dat moeilijk was op te zeggen. Tegen deze praktijken kwamen Opta, Stichting De Ombudsman en de Consumentenbond in het geweer.
Het ontbrak in de telecommarkt aan branchebrede spelregels. Wel hadden bijvoorbeeld KPN en Vodafone al eigen gedragsregels. „We zijn heel blij met de code, want de goede aanbieders hebben onder de kwade geleden”, zei een woordvoerder van Vodafone vrijdag. De mobiele operators hebben de code, die ook voor nieuwe partijen geldt, laten ondertekenen door de sms-leveranciers.
Behalve door de mobiele operators is de gedragscode bijvoorbeeld onderschreven door supermarktconcern Albert Heijn, dat met AH Mobiel actief is, en door tal van bedrijven die sms-diensten ontwikkelen en verkopen.
Directeur Ruud de Back van Telitas, samen met concurrent Golden Bytes marktleider in het sms-dienstenaanbod, vindt het belangrijk dat naleving van de code wordt gecontroleerd en afgedwongen. „Bij sms-gebruik betaalt de ontvanger van een bericht ook. Dat bleken consumenten niet goed te weten. Door kleinere marktpartijen is daar behoorlijk misbruik van gemaakt.”
Wie beschikt over een mobiele telefoon met ingebouwde camera, kan ook tekstberichten met beeld en geluid verzenden (mms’en). De mobiele operators stellen dat hiervoor dezelfde gedragscode geldt als voor de sms-diensten.