Ex-minister: Leer vijanden te vergeven
AIX-EN-PROVENCE – Te veel Fransen worden tegenwoordig bewogen door een militant humanisme. Daarnaast bestaat er een moslimfundamentalisme, gepaard gaande met de dreiging van terrorisme.
Wat is de politieke rol van de individuele christen en de kerken in zo’n tot op het bot verdeelde samenleving? Allereerst en bovenal het gebed voor de overheid. Maar vervolgens moet de kerk meer dan ooit aanwezig zijn in de hete strijd van het publieke debat. Dat zei Georgina Dufoix vrijdagavond in haar lezing tijdens de Carrefour Théologique 2012 aan de Vrije Gereformeerde Theologische Faculteit in het Franse Aix-en-Provence.
Dufoix was tussen 1984 en 1988 tijdens het presidentschap van François Mitterrand minister van Sociale Zaken. Zij werd vooral bekend vanwege het zogenoemde ”bloedschandaal”. Daarbij bleek er sprake van ondeugdelijke controle op donorbloed, waardoor ziekten werden overgedragen. De affaire eindigde in 1999 in een rechtszaak. Het commentaar van Dufoix, die toen stelde „verantwoordelijk, maar niet schuldig” te zijn, is sindsdien ontelbare keren in de media geciteerd.
Georgina Dufoix-Nègre, afkomstig uit een vrijzinnig protestants milieu, kende aan het eind van haar ministersperiode een ingrijpende verandering in haar leven. De ex-minister: „Ik had destijds meer uit beschaving een zeker respect voor God en de Bijbel, maar was in feite atheïst. Pas na mijn bekering wist ik dat Jezus, de aan het kruis gestorven Redder, echt is opgestaan en ook leeft!”
De 69-jarige voormalige minister is nog steeds actief in internationale organisaties zoals ROM (Renewing our Minds) en andere. Tijdens de Carrefour Théologique, een jaarlijkse conferentie van de Faculté Jean Calvin, die dit jaar als thema ”Evangelie en verzoening” had, sprak Dufoix over ”De verzoening in het publieke leven”.
Dufoix ging in haar lezing onder meer in op het bloedschandaal, dat tijdens haar politieke carrière speelde. „Verwacht van mij geen theologische verhandeling over de verzoening. Mijn verhaal is een persoonlijk relaas, vanuit een doorleefde ervaring hoe de verzoening in mijn leven gestalte keeg.”
De affaire barstte los, juist nadat Dufoix in 1988 tot bekering kwam. „In de media werd ik heftig aangevallen en openlijk afgeschilderd als leugenaar, ja erger: als moordenaar. Toen heb ik moeten leren wat verzoening is en wat het kost om vergevingsgezind te zijn tegenover je ergste vijanden. Een journaliste van Le Monde had mij zo gemeen en onterecht aangevallen en van het ergste beticht, dat ik me in m’n kamer opsloot en het tot God heb uitgeschreeuwd om mij kracht te geven. Ik bad dat ik mijn felle aanvallers op christelijke wijze tegemoet mocht treden. Dat ik vooral die dame die mij zozeer verwond had, toch met vergevingsgezindheid zou kunnen bejegenen.”
Dufoix vertelde te ervaren dit niet uit eigen kracht te kunnen. „Meteen ervoer ik dat de Heere met kracht overkwam en ik daadwerkelijk tot vergeving geneigd kon zijn.”
De voormalige minister vertelde zich nog steeds bij de politiek in Frankrijk betrokken te voelen. Volgens haar is de christelijke vergevingsgezindheid een enorme effectieve macht met een gunstige uitwerking, ook in de samenleving. „Ik weet zeker dat niet het boeddhisme en alle vormen van oosterse wijsheid, maar alleen de God van de Bijbel, Die ik heb leren kennen, een God van relaties is. Daarom zijn vooral levende christenen in staat de felle tegenstellingen in onze maatschappij te genezen.”
Dufoix zette zich actief in voor verzoening na oorlog op de Balkan. Ze hoopt dat conflicten met die diepgewortelde haat vanuit religieuze verschillen, eens in verzoening eindigen. Ze noemde concrete voorbeelden uit de politiek, om te illustreren hoe bevrijdend schulderkentenis werkt
Als Française vroeg Dufoix ooit spontaan –„of was het door de Heilige Geest?”– aan een Hongaarse gids vergeving voor het leed dat Frankrijk Hongarije had aangedaan na de Eerste Wereldoorlog. Dat land moest toen grote gebieden afstaan.
Zaterdag hield dr. Nicolas Farelly een lezing over ”De kerk als ambassadrice van de vergeving”. Farelly is docent aan de Faculté Jean Calvin en verbonden aan het Bijbelinstituut in Nogent-sur-Marne, een voorstad van Parijs. In zijn lezing verdedigde hij de stelling dat de christelijke gemeente dezelfde opdracht als Abraham heeft, namelijk tot zegen te zijn voor alle volkeren. De in Congo geboren Afrikaan Djamba-Albert Watto legde uit wat christelijke verzoening zou kunnen betekenen in de Afrikaanse context.
Dit is laatste deel van een tweeluik over de Carrefour Théologique, de jaarlijkse conferentie van de Faculté Jean Calvin in Aix-en-Provence (Frankrijk).