Mini wordt groter in Azië, kleiner in Europa
MUNCHEN (ANP) – BMW opent meer verkooppunten voor dochtermerk Mini in de VS en Azië, maar krimpt in in het door de schuldencrisis getroffen Europa. Dat heeft Kay Segler, de baas van Mini, gezegd in een interview met Automotive News Europe.
„We breiden uit in China, Korea en de Verenigde Staten”, zegt Segler. „We gaan terug in aantal in landen als Spanje en Italië waar sommige dealers het niet meer kunnen bolwerken. Maar ook over deze landen blijven we positief.”
Mini telt nu wereldwijd zo’n 1500 verkooppunten. Vorig jaar werd een recordaantal van 285.060 nieuwe Mini’s aan de man gebracht, een toename van 21,7 procent vergeleken met een jaar eerder. „In 2012 willen we behoedzaam verder groeien.”
In de VS alleen verkocht BMW 57.511 Mini’s, waarmee het de grootste markt is voor het merk. Het aantal dealers daar wordt dan ook uitgebreid van 110 naar 125. In China werd ruim 50 procent meer verkocht, maar die aantallen zitten nog niet op de helft van die in de VS.
In de afgelopen jaren kwamen er verschillende nieuwe uitvoeringen bij van het van oorsprong Britse automerk dat door het Duitse BMW nieuw leven werd ingeblazen, zoals een SUV en een cabriolet. En er zijn nog vier nieuwe types onderweg.
Segler benadrukte dat BMW geen extra productiecapaciteit zoekt voor Mini, waarmee het bedrijf andermaal korte metten maakt met het gerucht dat er Mini’s gemaakt gaan worden bij Nedcar in Born. De Mini’s worden overwegend nog steeds in het Britse Oxford gebouwd, ongeveer een kwart wordt in Oostenrijk in elkaar gezet.