Groen & duurzaamheid

Als auto’s met elkaar gaan communiceren

Wat zou het handig zijn als bestuurders van voertuigen veel informatie van tevoren krijgen. Dat er een signaal op het dashboard verschijnt als een politiewagen met zwaailicht en sirene wil passeren. Of dat het verkeerslicht enkele honderden meters verderop op het punt staat op rood te springen.

Evert Barten
15 February 2012 12:02Gewijzigd op 14 November 2020 19:23
Ongevalwaarschuwing via car-to-x. Foto BMW
Ongevalwaarschuwing via car-to-x. Foto BMW

Met het project ”car-to-x” komt deze situatie dichterbij. Autofabrikanten investeren in de communicatie tussen verkeerslichten, matrixborden en voertuigen.

Kern van het systeem is het onderling waarschuwen van bestuurders van voertuigen op mogelijk gevaarlijke situaties. De signalen worden verstuurd via het netwerk van mobiel telefoonverkeer of W-Lan­verbindingen.

Op dit moment rijden er al heel wat auto’s rond met sensoren in voor- en achterbumper. Voor bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol. Het nadeel van deze sensoren is de beperkte reikwijdte. Wat verderop gebeurt, is voor de bestuurder onzichtbaar. Erop anticiperen is dus onmogelijk. Met car-to-x zou dit wel mogelijk zijn, omdat voertuigen elkaar informatie doorgeven. Ook verkeerslichten kunnen signalen afgeven over bijvoorbeeld het wel of niet op rood springen.

Nog een voorbeeld. De boordcomputer van een auto die merkt dat de antislipregeling ingrijpt op een glad wegdek, kan met car-to-x achteropkomend verkeer waarschuwen. En de melding van een ongeval direct na een onoverzichtelijke bocht kan via het netwerk naar alle dichtstbijzijnde voertuigen gaan.

Onder meer BMW, Audi en Ford zijn het systeem volop aan het testen. Ford denkt dat het communicatiesysteem niet alleen de doorstroming van het verkeer bevordert, maar ook een lagere uitstoot van schadelijke stoffen bewerkstelligt. Overigens moeten dan wel nodig alle auto’s voorzien zijn van zo’n systeem.

Nog even terug naar de steeds grotere hoeveelheden sensoren in auto’s. Deze bevinden zich met name in de voor- en de achterbumper. Met alle nadelige gevolgen van dien.

De ADAC, de Duitse versie van de ANWB, deed begin februari een botsproef met een Toyota Avensis en een Audi Q7. De Japanse auto botste met een vaartje van 10 kilometer per uur tegen de grote Audi. De schade viel op het eerste gezicht mee: een ingedeukte bumper. Maar ja, daar is hij ook voor. De reparatiekosten bleken echter schrikbarend hoog: 5000 euro. Wat bleek? De radarsensor van de cruisecontrol en de sensor van de airco waren kapot.

Op dit moment kunnen de schadekosten vooral bij dure modellen oplopen. Maar, zegt voorzitter Bukholczer van ADAC, ook steeds meer gewone modellen worden uitgerust met allerlei geavanceerde systemen. Zo heeft de nieuwste Ford Focus radarsensoren die de remmen activeren als de bestuurder niet oplet. En juist dat kan in de toekomst dus flink geld kosten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer