Economie

Heineken profiteert van sterk jaareinde

AMSTERDAM (ANP) – Bierbrouwer Heineken heeft in 2011 de winst en omzet zien groeien. Met name het vierde kwartaal was sterker dan verwacht.

15 February 2012 07:59Gewijzigd op 14 November 2020 19:22
beeld ANP
beeld ANP

Ook profiteerde het concern van een goede concurrentiepositie in Europa en forse groei in opkomende markten, zo bleek woensdag bij de presentatie van de cijfers over vorig jaar.

Terwijl het concern in de zomer er nog van uitging dat de nettowinst (beia) nauwelijks zou groeien, ging het resultaat uiteindelijk met 9 procent omhoog tot 1,584 miljard euro. De omzet steeg tot 17,12 miljard euro, dankzij de groei van het verkochte volume.

Topman Jean-François van Boxmeer zei in een toelichting dat de laatste 3 maanden van het jaar aanzienlijk beter zijn uitgevallen dan eerder verwacht. Het derde kwartaal was juist relatief zwak.

Daarnaast stond Heineken in Europa en in opkomende economieën er goed voor. „Wij hebben in Europa uitgebreide herstructureringsprogramma’s uitgevoerd en hebben nu een goede concurrentiepositie”, aldus Van Boxmeer. Heineken ziet volgens de topman overigens wel sterke verschillen tussen Europese landen, die hij niet nader specificeerde.

In onder meer Brazilië, China en Vietnam deed Heineken het ook goed. „In Brazilië kunnen wij het bier niet aanslepen”, zei Van Boxmeer. Het concern heeft veel geïnvesteerd in marketing en verwacht ook in 2012 te kunnen profiteren van de groei in de opkomende economieën. „Omzetverhogende initiatieven” moeten ook de groei in ontwikkelde markten stimuleren.

In het lopende jaar krijgt Heineken wel te maken met flink stijgende grondstofkosten, voornamelijk van mout. De inkoopkosten per hectoliter zullen naar verwachting met 6 procent stijgen. In 2011 was dat nog 2,5 procent. De oogst in Europa was afgelopen jaar mager. In Rusland werd er veel van het land gehaald, maar was de kwaliteit slecht.

Om een deel van de stijging te verzachten, kondigde Heineken woensdag een nieuw kostenbesparingsprogramma aan. Daarbij wil het concern in de komende 3 jaar 500 miljoen euro besparen. Dit komt bovenop de besparingen van in totaal 614 miljoen euro die in de afgelopen 3 jaar al zijn gerealiseerd. In 2011 leverde het programma 178 miljoen euro op.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer