Volkswagen Kever voor veel mensen Lieveheersbeestje
Taxichauffeur Manuel Rubio moest eerst weinig hebben van de Kever omdat hij er met zijn 1,90 meter niet goed in past. Maar in de 25 jaar dat hij er nu in rijdt is hij „hopeloos verliefd” geworden op het autootje.
Woensdag rolde in Mexico de allerlaatste Kever van de band en fabrikant Volkswagen liet die gebeurtenis niet ongemerkt voorbijgaan. Met veel publiciteit zal de laatste auto vanuit de fabriek in Puebla, 105 kilometer ten zuidoosten van Mexico-stad, worden overgebracht naar een museum in het Duitse Wolfsburg, de thuisstad van Volkswagen.
Volkswagen heeft een speciale ”laatste editie” van 3000 Kevers gemaakt, die voor 8000 dollar (6993 euro), iets meer dan de normale prijs, worden verkocht aan Mexicaanse dealers. Het gaat om het klassieke model, op chromen sierstrippen, witte velgen en cd-speler na.
Kenners verwachten dat de prijs flink zal stijgen als de auto’s worden doorverkocht. Verzamelaars vlogen woensag naar Mexico om de laatste Kevers over de hele wereld te verschepen. In Duitsland wordt 14.900 dollar betaald voor een auto uit de laatste serie, in Groot-Brittannië staat hij voor 16.000 dollar te koop.
Nicolas Rossenow, een auto-importeur uit Berlijn, zei dat hij al drie weken lang zo’n 600 aanvragen per dag krijgt, terwijl hij van plan is 91 Kevers van de laatste editie te verkopen. In de Verenigde Staten werd de Kever in 1977 verboden omdat zijn achterin geplaatste motor niet aan de veiligheidsvoorschriften voldeed. Een Amerikaanse verzamelaar die toestemming heeft gevraagd om een Kever uit de laatste serie de grens over te brengen, kreeg nul op het rekest.
De Kever heeft vele namen. In Cuba heet hij bijvoorbeeld El Huevito (Eitje) en in Frankrijk Coccinelle (Lieveheersbeestje). Maar alleen in Mexico, waar hij Vocho heet, is de auto nog een normaal verschijnsel op straat. In Mexico-stad rijden er veel als taxi. De chauffeurs halen de voorste passagiersstoel weg om hun klanten beter te kunnen laten instappen. De 45-jarige taxichauffeur Rubio noemt het autootje „duurzaam, wendbaar en goedkoop.”
Het verhaal van de Kever begon 69 jaar geleden bij Adolf Hitler, die Ferdinand Porsche opdracht gaf een „volksauto” te ontwerpen, maar de opmars van de Kever begon pas na de Tweede Wereldoorlog. De Kever, waarvan er 21,5 miljoen zijn geproduceerd, maakte de Duitsers mobiel. Volkswagen werd een wereldconcern.
Mexico nam de productie over nadat die in Duitsland in 1978 was gestaakt. Nu de concurrentie met modernere modellen niet meer vol te houden is, wordt ook de fabriek in Pueblo gesloten.