Unilever handhaaft groeiverwachting
De nettowinst van Unilever is in het tweede kwartaal van dit jaar met 13 procent gedaald van 658 miljoen euro naar 595 miljoen euro. Het levens- en wasmiddelenconcern handhaaft de groeiprognose voor heel 2003.
Unilever-topman A. Burgmans gaf vanmorgen bij de presentatie van de kwartaalcijfers aan dat de winstdaling in de afgelopen drie maanden een vertekend beeld geeft. Vorig jaar was het resultaat in het tweede kwartaal namelijk veel hoger als gevolg van de verkoop van verschillende bedrijfsonderdelen. Als naar het bedrijfsresultaat wordt gekeken, dan was er in deze periode sprake van een daling met slechts 1 procent naar 1,8 miljard euro.
Hoewel Burgmans aangaf dat de sterke opmars van de euro geen reden tot zorg is, trok deze ontwikkeling een fikse wissel op de resultaten. Uitgedrukt in actuele wisselkoersen daalde de winst per aandeel in het eerste halfjaar met 6 procent omgerekend in euro’s. Gemeten in Amerikaanse dollars nam de winst echter met 15 procent toe. De omzet in euro’s daalde tegen actuele wisselkoersen met 15 procent, maar gemeten in dollars was er sprake van een toename met 5 procent.
Over het eerste halfjaar steeg de nettowinst van Unilever met 14 procent naar bijna 1,3 miljard euro. Analisten van Reuters hadden iets meer verwacht, namelijk een nettowinst van 1,36 miljard euro.
De Nederlands-Britse onderneming verwacht over heel 2003 een stijging van de winst per aandeel, vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill, met „lage dubbele cijfers.”
De omzet van Unilever daalde de afgelopen zes maanden met 3 procent naar 23,5 miljard euro. De omzet van de 400 zogenoemde leidende merken is gegroeid met 3,1 procent. In juni waarschuwde de onderneming met producten als Knorr, Omo en Dove al uit te gaan van een omzetgroei van 4 procent dit jaar in plaats van 5 tot 6 procent wegens mindere resultaten in de eerste zes maanden.
Het levensmiddelenconcern handhaaft de verwachting dat over het gehele jaar met de belangrijkste merken een omzetgroei van 4 procent wordt behaald. Door zich te concentreren op de 400 sterkste merken, die inmiddels goed zijn voor 90 procent van de activiteiten, moeten volgens het bedrijf de resultaten verbeteren.
Unilever heeft last van lagere verkopen in Noord-Amerika. Dat is onder meer toe te schrijven aan prijsverlagingen. Ook is het bedrijf teleurgesteld over de afzet van het afslankproduct Slim Fast en andere producten op het gebied van huishoudelijke en persoonlijke verzorging in Noord-Amerika.
Met ijsjes daarentegen deed het bedrijf wereldwijd goede zaken. Daarnaast werd vooruitgang geboekt met culinaire producten, dressings en gezonde spreads. Ook werden betere resultaten behaald met de wasmiddelen en thee.
In Europa groeiden de verkopen in het tweede kwartaal met 3,3 procent. Dat komt voor een deel door hogere prijzen. Alleen hadden de merken Blue Band en Rama volgens het bedrijf juist weer last van verhevigde concurrentie door gedaalde margarineprijzen.
Unilever maakte vanmorgen ook bekend dat het afstapt van het geven van kwartaalprognoses, omdat deze bijdragen aan de onzekerheid en de beweeglijkheid van het aandeel.