Lector Fieret begint aan de Opdracht
AMERSFOORT – Als jongeren de ruimte krijgen om kritische vragen over hun opvoeding te stellen, haken ze dan minder snel af van het geloof en de kerk? Het is een van de vragen waar het lectoraat identiteit van het Hoornbeeck College zich komende tijd mee bezighoudt.
Dr. Wim Fieret werd vanmiddag geïnstalleerd als lector van het Hoornbeeck. Samen met een kenniskring van deskundigen doet hij onderzoek naar de vraag of, en zo ja hoe reformatorische jongeren de Bijbelse waarden en normen die ze van thuis meekrijgen, overnemen in hun leven.
Het lectoraat heeft als titel ”Werken aan de Opdracht” en richt zich op jongeren tussen de 15 en de 21 jaar in de klassen 3 en 4 van het vmbo, de klassen 4, 5 en 6 van havo/vwo en het mbo. Bij het onderzoek worden ouders, leraren en ambtsdragers nadrukkelijk betrokken. Het lectoraat wil jongeren helpen op een Bijbels verantwoorde wijze hun plaats in de samenleving in te nemen, maar zich ook richten op hun „eeuwige bestemming”, reden waarom Opdracht met een hoofdletter wordt geschreven.
Onderzoek onder orthodox-joodse jongeren toont aan dat zij minder snel hun religie vaarwel zeggen als zij de ruimte krijgen om kritische waarom-vragen te stellen over hun opvoeding. Het lectoraat identiteit vindt deze uitkomst interessant genoeg om te onderzoeken hoe dit bij reformatorische jongeren zit. „Jongeren hebben op hun verkenningstocht naar de volwassenheid ruimte nodig. Ze zijn niet volwassen, maar willen wel als volwassene behandeld worden. Dat vraagt van opvoeders tact. Het is een heel verschil of je vooral opvoedt vanuit waarden en normen of tot waarden en normen”, aldus Fieret vanmiddag in zijn installatierede.
De lector en zijn medewerkers voerden al gesprekken met 95 reformatorische jongeren. „Het botst.” Met die woorden geven de jongeren zelf aan dat zij in twee werelden leven: de wereld van thuis, school en kerk, en die van vrienden en uitgaan. Ze ervaren daarbij spanning en vinden dat het luisteren naar popmuziek, het kijken van verkeerde dvd’s en het bezoeken van de bioscoop „eigenlijk” niet kan. „Heel vaak wordt dit woord gebruikt. Het is typerend voor de dubbele houding van jongeren”, aldus Fieret.
Het lectoraat gaat onderzoek doen naar de verschillende groepen jongeren: jongeren die de Bijbelse waarden en normen overnemen in hun leven (verbinders), jongeren die deze aan de kant zetten (ontkoppelaars) en jongeren die ertussenin zitten (schakelaars). Het lectoraat wil weten wat de kenmerken zijn van de verschillende groepen en hoe zij tot hun keuze komen. Daarna gaat het lectoraat zich verdiepen in de vraag hoe de verschillende groepen jongeren het best benaderd kunnen worden. Ook willen Fieret en zijn medewerkers weten hoe reformatorische jongeren terugkijken op de toerusting en vorming die zij op school kregen. Daarbij gaat de kenniskring gesprekken voeren met afhakers om te achterhalen wat hun redenen waren om het geloof en de kerk vaarwel te zeggen. Het lectoraat stelt de resultaten van zijn onderzoek beschikbaar aan de zeven reformatorische middelbare scholen en kerken in de achterban.