Onvoldoende voor Nederlands, maar wel drietalig
MADRID (ANP) – Nederlandse kinderen die in het buitenland Nederlands onderwijs volgen, hebben nauwelijks aanpassingsproblemen als ze hier weer naar school gaan concludeert de Inspectie voor het Onderwijs. „De Nederlandse woordenschat neemt af, maar hun zelfstandigheid is groter. En als ze weer in Nederland zijn, is de taalachterstand zo ingelopen”, aldus Jeroen Simons, docent op de Nederlandse basisschool Hof der Lage Landen in Madrid. Drie vragen aan de Nederlandse leraar op de basisschool in Spanje.
Wat is het verschil tussen kinderen die in Nederland naar school gaan en kinderen bij jullie op de basisschool?
„Over het algemeen kun je zeggen dat kinderen hier behoorlijk zelfstandiger zijn en hun verantwoordelijkheidsgevoel is groot. De klassen zijn kleiner, dus er is meer aandacht per kind. Behalve dat hier op jonge leeftijd al Spaans en Engels wordt gegeven, is de lesmethode hetzelfde. Volgende week worden bijvoorbeeld ook hier de Cito-toetsen afgenomen voor de leerlingen van groep 8.”
Wordt de beheersing van de Nederlandse taal minder?
„Dat hangt er heel erg vanaf of beide ouders Nederlands zijn. Als dat zo is, blijft het taalniveau redelijk gelijk. Maar er zijn ook kinderen die in Spanje geboren zijn en meer Spaans dan Nederlands thuis horen. Zij hebben een lager Nederlands taalniveau. Dat merken we bijvoorbeeld aan de formulering van zinnen. De woorden kloppen, maar de volgorde niet. Het is ook te zien aan de Cito-scores. Kinderen van een gemend huwelijk scoren bijna allemaal lager bij taalgerelateerde vakken. Positief is echter wel dat ze hier drietalig - Nederlands, Spaans en Engels - van school afkomen.”
Is het zorgelijk dat de kennis van de Nederlandse taal minder wordt?
„Ik vind van niet. Integendeel zelfs. De woorden die in de toetsen aan bod komen, zijn geen woorden die noodzakelijk zijn om een taal naar behoren te spreken als 12-jarige. En als ze weer in Nederland zijn, halen ze die achterstand zo weer in. Volgens mij is het alleen maar een voordeel als iemand op jonge leeftijd al meerdere talen nagenoeg vloeiend spreekt.”