Economie

Voedselinflatie en prijsdruk in supermarkt

AMSTERDAM – De mensen blijven natuurlijk gewoon eten. Toch hebben ook de supermarkten last van de economische teruggang. „Het wordt een pittig jaar”, zegt directievoorzitter Koen Slippens van Sligro.

Drs. A. A. C. de Rooij
27 January 2012 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 18:56
Foto ANP
Foto ANP

In 2011 tekende zich volop beweging af in de betrokken sector, met daarbij Jumbo als smaakmaker. Dat concern was bezig met het ombouwen van de winkels van Super de Boer en het nam ook nog C1000 over. Het promoveerde daarmee tot de nummer twee in de markt, achter Albert Heijn, dat met een aandeel van 34 procent ruim aan kop gaat.

Sligro publiceerde donderdag als eerste zijn jaarcijfers. Deze beursgenoteerde speler is op het vlak van de verkoop aan de consument (Foodretail) actief met zo’n 130 vestigingen van EMTÉ. Die zorgen voor ongeveer een derde van de omzet. In 2006 lijfde de onderneming, met hoofdkantoor in het Brabantse Veghel, een deel van Edah in en in 2010 kocht het Sanders. Die afzetkanalen zijn inmiddels gerestyled tot EMTÉ’s.

Sligro opereert daarnaast als groothandelsbedrijf, de divisie Foodservice. Die tak bevoorraadt, als marktleider op dit gebied, via een landelijke netwerk van zelfbediening en bezorging onder meer horeca, recreatie, cateraars, kantines en shops van benzinestations.

De omzet van Sligro steeg in 2011 met 5,9 procent tot 2,4 miljard euro. De autonome groei, zonder het effect van de acquisitie van Sanders, bedroeg 3,7 procent. De nettowinst verbeterde met dik 11 procent tot 78 miljoen. Dit laatste was vooral te danken aan de gang van zaken bij Foodservice. Het bedrijfsresultaat van Foodretail daalde.

Er is sprake van een forse voedselinflatie, zoals het wordt aangeduid. Gewoonlijk blijft de prijsstijging van levensmiddelen achter bij het totale inflatie­percentage, maar vorig jaar was het omgekeerde het geval. Grondstoffen werden duurder –koffie bijvoorbeeld– en dat kwam tot uitdrukking op de kassabon van de consument. Financieel topman Huub van Rozendaal van Sligro tekent hierbij aan dat er in eerste instantie geen volledige doorberekening plaatsvindt; ten koste van de winstmarge. Hij voegt daaraan toe: „Wij bepalen trouwens niet de prijzen in de supermarkt. Dat doet Albert Heijn, de grootste. Wij reageren slechts.”

Er waren in de voorbije periode ook producten die goedkoper werden. Van Rozendaal noemt in dit verband groenten. Die ondervinden volgens hem nog steeds de gevolgen van de commotie rond de EHEC-bacterie, afgelopen voorjaar.

De uitbraak van die ziekteverwekker leidde ertoe dat het publiek „spectaculair” minder groenten kocht; niet alleen minder komkommers, maar ook andere verse artikelen, waardoor een prijsval optrad. „De vraag is nog steeds niet terug op het oude peil. Hoe dat komt, weet ik niet”, zegt Van Rozendaal. „Mensen blijven wel eten, maar ze kopen niet altijd hetzelfde.”

Behalve inflatie, die de prijzen opstuwt, is er ook druk in juist benedenwaartse richting. „Er wordt wat afgestunt”, zegt Van Rozendaal. Zonder die acties zouden de prijzen in de winkel nog harder zijn gestegen.

Voor 2012 is de marktsituatie niet gunstig. Het consumentenvertrouwen bevindt zich op een dieptepunt en een spoedig herstel lijkt er niet in te zitten. „De klant zal zijn hand dus wel op de knip houden, zeker nu de reële inkomens gaan dalen door overheidsmaatregelen”, concludeert Slippens. „Er zal ongetwijfeld stevig gestreden worden om de spaarzame bestedingen.”

Dat is voor hem geen reden tot pessimisme. „Pittige markt­omstandigheden zorgen er altijd voor dat je met ondernemen het verschil kunt maken. Dat bevalt ons wel”, aldus de directievoorzitter van Sligro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer