Binnenland

Trendwatcher: Sociale media over hoogtepunt

DEN HAAG – Sociale media worden minder belangrijk. Advertentie-investeringen op gratis media als Facebook worden minder rendabel. Dat zegt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn boek Het einde van de privacy, dat vrijdag is verschenen. Minster Opstelten (Veiligheid) ontving het eerste exemplaar.

Redactie digitale media
20 January 2012 12:11Gewijzigd op 14 November 2020 18:48
Adjiedj Bakas. Foto Robert Heezen
Adjiedj Bakas. Foto Robert Heezen

„Gratis social media zoals Facebook en Twitter zijn mogelijk doordat adverteerders denken dat mensen er communiceren wat ze echt denken en voelen. Maar burgers liegen veel op social media en geven er onjuiste informatie, waardoor adverteerders te vaak de plank mis slaan. Daardoor wordt de investering van adverteerders-euro’s in social media minder rendabel. Dat slaat een van de fundamenten onder social media weg.”

Maar er zijn volgens Bakas meer redenen waarom sociale media over het hoogtepunt heen zijn. „Het onderhouden ervan kost veel tijd. En mensen zien in dat het eenzaamheid niet oplost. Vriendschappen worden juist minder intiem.”

Bakas is zelfs van mening dat papier weer helemaal terugkomt.

De observaties van Bakas worden ondersteund door verschillende onderzoeken, onder andere van Forrester Research.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer