Consument

Ex-advocate spant proces aan over verbruik Honda Civic Hybrid

Het verbruik van auto’s blijft boeien. Zeker in tijden van torenhoge brandstofprijzen. Een hybride zou uitkomst kunnen bieden. Maar kloppen de gunstige verbruikscijfers wel?

Gerard ten Voorde

18 January 2012 19:30Gewijzigd op 14 November 2020 18:46
Foto Honda
Foto Honda

Amerika lijkt het land van de onbegrensde mogelijkheden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt in de VS voor. Neem de voormalige advocaat Heather Peters. Die spant een proces aan tegen autofabrikant Honda over het verbruik van zijn Civic Hybrid.

De jurist rijdt een zo’n type auto van vijf jaar oud. Hoge prestaties, laag verbruik, verklaarde de fabrikant bij verkoop. Toch is Peters niet te spreken over de resultaten. Haar Civic haalt bij lange na niet het beloofde verbruik.

„De verkoper zei dat de auto 4,7 liter per 100 kilometer verbruikt”, meldt Peters op de site groenopweg.nl. „Daar werd niet bij gezegd dat als ik de airco gebruik en in stadverkeer rijd, de prestaties dalen naar 7,8 liter per 100 kilometer. Als ik dit vooraf had geweten, dan had ik een normale Civic aangeschaft.”

En wat doet een Amerikaan die zich bekocht voelt? Precies, een proces aanspannen en een claim indienen. De ex-advocate stapt met andere, via internet opgetrommelde ‘gedupeerden’ naar het zogenaamde ”small claims court”.

Peters hoopt via dit proces een schadevergoeding van 10.000 dollar (7880 euro) toegewezen te krijgen, het maximumbedrag voor zogenaamde ”kleine claims”. De bovengrens in dit soort processen is dit jaar verhoogd van 7500 naar 10.000 dollar. „Als ik de zaak win, krijg ik 10.000 dollar. Ik heb Honda gezegd dat ik genoegen neem met 7500 dollar.”

Wereldwijd rijden er zo’n 200.000 Civic Hybrids rond. Peters probeert via internet ontevreden eigenaren van dit model op te trommelen om rechtzaken aan te spannen. Ze zegt contact te hebben met honderden Civic Hybridbezitters over de hele wereld.

Honda zegt volgens voorschrift het laagst mogelijke verbruik bij de Amerikaanse overheid te hebben opgegeven. De Japanse firma benadrukt te hebben aangegeven dat het werkelijk brandstofverbruik afhangt van de vraag hoe de auto wordt gebruikt. „De wettelijk verplichte sticker op de voorruit vermeldt dat het verbruik afhankelijk is van rijomstandigheden, aanwezige opties, de staat van de auto en andere factoren.” Volgens de fabrikant heeft Peters nooit contact gezocht, totdat in november de brief met de aanklacht kwam. „We hebben aangeboden haar auto te onderzoeken, maar daar is ze nooit op ingegaan.”

Het proces is een typisch voorbeeld van de doorgeschoten Amerikaanse claimcultuur. Iedere auto­mobilist weet –of kan weten– dat verbruikscijfers alles te maken hebben met rijstijl. Alleen met voorbeeldig rijgedrag kunnen de prestaties uit het boekje worden gehaald.

Toch kan het helemaal geen kwaad dat autofabrikanten nog eens duidelijk wordt gemaakt dat gesjoemel met cijfers uit den boze is. Vooral bij ‘groene’ auto’s lijken ze de neiging te hebben hun prestaties wat op te poetsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer