Groen & duurzaamheid

Mannessen: Motorrevisie spaart milieu en portemonnee

Een statige roodbruine Cadillac uit 1929 staat in de werkplaats te glimmen naast een muisgrijze Renault Trafic, een ordinair aannemersbusje. Gedemonteerde motorblokken en geavanceerde machines maken het beeld compleet: Mannessen Motoren uit Soesterberg repareert kapotte automotoren.

18 January 2012 09:03Gewijzigd op 14 November 2020 18:45
Henk Mannessen van Mannessen Motoren pleit voor het laten repareren van kapotte motoren. „Dat is meestal goedkoper en het belast het milieu minder.” Foto RD, Henk Visscher
Henk Mannessen van Mannessen Motoren pleit voor het laten repareren van kapotte motoren. „Dat is meestal goedkoper en het belast het milieu minder.” Foto RD, Henk Visscher

Kapotte automotoren hebben voor directeur Henk Mannessen weinig geheimen meer. „De meeste schade ontstaat in de zomer door oververhitting van de motor. De oorzaak? Een verstopte radiateur, een haperende thermostaat, een vastgelopen waterpomp, te weinig koelvloeistof of een ventilator die het laat afweten. Gewoonlijk vallen deze zaken niet op, maar met een caravan achter de auto en bij tropische temperaturen stopt de motor er soms spontaan mee.”

Hij wijt de meeste motorschades aan slecht onderhoud. „Zeker nu we met een economische crisis kampen, stellen mensen grote reparaties uit. We maken het te vaak mee dat mensen er geen geld voor hebben. Het gevolg is nog grotere schade en een veel hogere rekening. Dan kost de reparatie soms meer dan de auto waard is.”

Hij merkt dat ook leasemaatschappijen vaker op de kleintjes zijn gaan letten. Voorheen lieten ze gerust een nieuw motorblok plaatsen, maar nu kiezen ze vaker voor reparatie – motorenrevisie in vaktaal.

„Meestal gaat het om kromme kleppen, beschadigde zuigers of vastgelopen lagers. Soms kun je echter niet anders dan kiezen voor een ander motorblok. Maar moet dat altijd een nieuwe motor zijn? We zoeken naar een betaalbare oplossing voor de klant. Dat kan een gereviseerd tweedehands exemplaar zijn. Als er echter maar één zuiger beschadigd is, hoeven we er ook maar één te vervangen. En dat scheelt een hoop geld.”

Behalve dat reparatiegevallen Mannessen steeds meer werk opleveren, zitten er nog meer positieve kanten aan de voorkeur van leasemaatschappijen voor revisie. „Ook het milieu is gebaat bij die ontwikkeling. Een afgedankte motor belandde vroeger op de schroothoop. Als wij een motor aanpakken, blijft de hoeveelheid afval meestal beperkt tot een paar kapotte onderdelen.”

Soms kiezen ook particulieren voor revisie. Binnen de garantietermijn kunnen dealers vaak niet anders dan hun een nieuwe motor aanbieden, weet de Soesterberger. „Hun contract met de importeur verplicht hen daartoe.”

Na afloop van de garantieperiode moeten dealers revisie van de motor aanbieden als een van de opties, leert navraag bij Bovag. Een contract dat hen zou dwingen bij schade uitsluitend een nieuwe motor te leveren, zou dan in strijd zijn met de Wet mededinging.”

Kiest een klant voor reparatie, dan gaat de auto naar een revisiebedrijf, bijvoorbeeld dat van Mannessen. „Als eerste maken we de motor volledig olievrij. Vaak kampt zo’n motor met zuiger- of cilinderschade of kromme in- en uitlaatkleppen. Die halen we eruit. We polijsten de cilinderwanden of de cilinderkop –honen in vaktaal– en plaatsen nieuwe zuigers, kleppen of andere onderdelen die kapot zijn. Meestal kost dat minder dan de helft van een nieuwe motor.”

Ook komen steeds vaker dieselmotoren langs voor revisie. Mannessen heeft zich daar sinds dit jaar in gespecialiseerd door dealer te worden van het befaamde Diesel Büchli (zie kader).

Meestal ontstaat schade aan een dieselmotor door onoordeelkundig gebruik, legt hij uit. „Een koude motor wordt vaak niet eerst warm gereden, maar te snel te zwaar belast. Doordat er dan nog wat speling zit tussen de zuiger en de cilinderwand kan de zuiger een beetje kantelen tijdens belasting. Dat veroorzaakt inwendig schade aan zowel de zuiger als de cilinderwand.”

Automobilisten die hun auto zo behandelen, krijgen voortijdig te maken met een versleten motor, aldus Mannessen. „Wie zijn motor echter netjes warm rijdt, kan er honderdduizenden kilometers plezier aan beleven, maar is geen beste klant voor ons.”

www.mannessen.nl


Diesel Büchli

Mannessen Motoren is sinds dit jaar dealer geworden van Diesel Büchli, een gerenommeerde leverancier van elektronische verstuivers voor moderne dieselmotoren.

Veel moderne dieselmotoren maken gebruik van zogeheten commonrailinspuiting. Dit moderne systeem bestaat uit een drukleiding waarop een aantal elektronische ventielen met elk een verstuiver is aangesloten.

In de leiding bevindt zich diesel onder de extreem hoge druk van 1800 bar – 1800 keer de atmosferische druk. Een centrale computer regelt hoe vaak en hoe ver elk ventiel opengaat, afhankelijk van de belasting van de motor. De verstuiver spuit vervolgens een nauwkeurig afgepaste hoeveelheid brandstof in de verbrandingskamer van de cilinder.

„Het is belangrijk dat de verstuiver de brandstof goed vernevelt en in een kegelvorm in de cilinder spuit”, aldus Mannessen. „Dat garandeert een optimale menging met zuurstof en daardoor een efficiënte verbranding. Maar daarvoor mag er niets mankeren aan de inspuitdruk en de verneveling.”

Verloopt dit proces niet goed, dat zal de motor slechter starten, minder presteren of veel rook produceren. „In de meeste gevallen kan een garage wel uitlezen dat er iets niet goed is. Maar wat? Dat blijft onduidelijk. Zo’n auto komt vervolgens bij ons terecht. Met de specifieke apparatuur van Diesel Büchli kunnen we dan bijvoorbeeld meten of er iets mankeert aan de inspuitkegel”, aldus Mannessen. „Het is een waardevolle aanvulling op onze expertise als motorenrevisiebedrijf.”

www.buchli.nl


Motortuning
Behalve met het repareren van defecte motoren, houdt Mannessen zich bezig met tunen: het opvoeren van automotoren. Meestal heeft hij te maken met jongeren die hun VW Golf GTI of Corrado willen voorzien van meer pit. „Ik heb hier verschillende GTI-clubs over de vloer gehad. Bijna zonder uitzondering gaat het om jongelui zonder verkering. Ze vinden het stoer om net iets sneller bij een verkeerslicht weg te zijn dan hun buurjongen.”

Meer vermogen wordt bereikt met een hogere compressieverhouding, waardoor de op-en-neer gaande zuiger het mengsel van benzine en lucht in de verbrandingskamer sterker samenperst dan gewoonlijk. Om dat voor elkaar te krijgen, monteert het bedrijf een ‘snelle’ krukas, legt de Soesterberger uit.

„Verder moeten er meer brandstof en lucht naar de motor. Daarvoor plaatsen we grotere brandstofinjectoren en een nieuwe chip in de regelcomputer, terwijl we bij oudere auto’s de carburateur anders afstellen. Vervolgens moeten de verbrandingsgassen efficiënter afgevoerd worden naar de uitlaat. Dat bereiken we met een groter uitlaatspruitstuk op de motor, ook wel ‘spaghetti’ genoemd.”

De levensduur van getunede motoren holt echter achteruit, is de ervaring van Mannessen. „Een dikke Amerikaanse V8 is zo zwaar uitgevoerd dat-ie bijna nooit motorschade oploopt; maar met name Japanse motortjes van snelle modellen van Subaru of Honda zijn af fabriek al zo ver opgevoerd dat het maximaal haalbare vermogen er al wordt uitgeperst. Gaat er dan iets verkeerd, dan is het meteen foute boel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer