Manifest rabbijnen valt verkeerd bij Joods Amsterdam
AMSTERDAM – Is een homoseksuele gerichtheid te „genezen”? Ja, zegt een groep orthodoxe rabbijnen. Ja, zeggen ook sommige christenen. Onder meer zorgverzekeraars reageren verontrust.
Jongeren vinden het ongehoord dat de verklaring wordt gesteund door de spirituele leider van Amsterdam, opperrabbijn Aryeh Ralbag. Voorzitter Ronnie Eisenmann van de Joodse Gemeente Amsterdam betreurt het dat de in New York woonachtige Ralbag de verklaring „ook met zijn Nederlandse pet op” heeft ondertekend.
Het is duidelijk: de Thora –de eerste vijf Bijbelboeken– verbiedt een homoseksuele leefwijze. Maar God verbiedt niet iets „dat onmogelijk is te vermijden”, stellen 162 Joodse leiders in een eind december verschenen manifest. „Door de Thora verboden onmogelijke, levenslange situaties zonder bereikbare oplossingen zijn er niet”, schrijven de opstellers.
En dus zijn homoseksuele gevoelens te overwinnen. Volgens het manifest, dat vooral door Amerikaanse en Israëlische rabbijnen is ondertekend, heeft genezing twee pijlers: therapie en ”teshuvah”, een proces waarbij iemand zich afkeert van zijn overtreding en terugkeert tot God.
In Amsterdam is onrust over het manifest ontstaan, vooral omdat een van de twee opperrabbijnen die Nederland telt, het manifest mede heeft ondertekend. Het gaat om Aryeh Ralbag, opperrabbijn van Amsterdam. Ralbag woont in New York, maar heeft de eindverantwoordelijkheid over de Joodse Gemeente Amsterdam. Die functie stond tot afgelopen nacht ook vermeld op de website waar het manifest te lezen is.
Die gemeente moet echter niets van het manifest hebben en heeft haar opperrabbijn verzocht de connectie met Nederland van de website te verwijderen, liet voorzitter Ronnie Eisenmann vanmorgen desgevraagd weten. „Dit manifest is voor de Amerikaanse situatie ondertekend, niet voor de Nederlandse. Homoseksuelen kunnen lid zijn van onze gemeente.”
Volgens Eisenmann kunnen tijd en plaats bepalend zijn voor de uitleg van de Thora. „Als het gaat over de tijd die er moet zitten tussen het nuttigen van een vlees- en een melkmaaltijd, hebben we in Nederland ook andere regels dan in de rest van de wereld.”
Eisenmann laat zich er niet over uit of homoseksualiteit te genezen is. „Ik ben voorzitter van het bestuur van een kerkgenootschap waar veel discussie is hierover.” Iemand met een homoseksuele relatie kan in elk geval geen rabbijn worden, geeft Eisenmann aan. „Maar dat kan iemand die de sabbat niet houdt, ook niet.”
Ook de andere opperrabbijn van Nederland, Binyomin Jacobs, zou de verklaring „binnen de Nederlandse context” nooit getekend hebben. „Wat is het nut hiervan? Ik weiger medemensen te beschadigen.”
Jacobs, die onder meer werkt voor de Joodse psychiatrische instelling Sinai Centrum, wil zich niet uitlaten over de vraag of homoseksualiteit te genezen is. „Ik ben geen arts. Wel werk ik met psychische problematiek, en daardoor weet ik dat het begrip ziek zijn niet zo zwart-wit ligt.”
Onder orthodoxe christenen speelt de vraag of homoseksuele gevoelens te genezen zijn, eveneens. Zo wordt de hulp van Different, onderdeel van stichting Tot Heil des Volks, volledig vergoed door de zorgverzekering.
Naar aanleiding van een bericht in Trouw liet belangenorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vanmorgen weten dat het extra scherp gaat toezien op dit soort therapieën. Datzelfde geldt voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Volgens ZN is het onacceptabel dat een dergelijke behandeling volledig wordt vergoed. De zorgverzekeraars vinden dat de therapieën stevig tegen het licht gehouden moet worden.