Niet iedereen blij met Telegraaf op zondag
De plannen van De Telegraaf om ook op zondag te verschijnen, roepen verdeelde reacties op.
De grootste krant van Nederland onderzoekt mogelijkheden om alle dagen van de week te verschijnen. Het is de bedoeling dat de zondagskrant niet alleen in de losse verkoop is te krijgen, maar ook bij abonnees wordt bezorgd. De Telegraaf heeft daarom al met vakbonden en het distributiebedrijf overlegd.
De eerste zondagskrant moet eind dit jaar verschijnen, zo is het streven. Volgens F. Volmer, commercieel directeur van De Telegraaf, is het grootste probleem nog de bezorging. „We hebben op zondag 10.000 mensen nodig die een krant willen rondbrengen.”
Volmer noemt de plannen serieus, maar benadrukt dat er nog geen beslissing is genomen. De uitgever werkt sinds zes maanden aan het plan. „Overigens is het niet de eerste keer dat we op zondag verschijnen. Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog was dat gewoon.”
De Telegraaf-directeur zegt dat hij met de zondagseditie de band met de lezer wil versterken, maar hij ontkent niet dat hij ook mikt op commercieel succes. „De zevende krant van de week is voor buitenlandse kranten de meest rendabele editie door de advertenties”, weet hij. Volmer hoopt bovendien een deel van de reclamemarkt af te snoepen van de radio en de televisie. „Die hebben nu op zondag een monopolie.”
Bang voor te weinig nieuws is Volmer niet. „Er is in het weekeinde voldoende nieuws en entertainment.” Hij sluit niet uit dat het aanbod in het weekeinde invloed zal hebben op de formule van de zondagseditie. „Dat is te vergelijken met het financiële nieuws op maandag. Dat is ook minder dan in de rest van de week.”
Het zou voor het eerst sinds begin jaren negentig zijn dat er een dagblad op zondag verschijnt. De Krant op Zondag van initiatiefnemer Pieter Storms was tussen 1990 en 1992 de laatste poging.
Pieter Storms juicht het initiatief van De Telegraaf toe. „Onze zondagskrant strandde destijds wegens distributieproblemen. Aanvankelijk zouden bezorgers van bestaande kranten onze krant gaan bezorgen. Dat idee werd vlak voor de lancering teruggedraaid, omdat de kranten te veel concurrentie vreesden. Maar ik denk dat De Telegraaf nu in staat is de verspreiding goed op te zetten.”
De vroegere krantenbaas en huidige tv-persoonlijkheid (Breekijzer) denkt dat Nederlanders zeker belangstelling hebben voor een zondagskrant. Storms stelt dat de leesintensiteit van mensen door kranten als Metro en Sp!ts is toegenomen.
Vakbond CNV Dienstenbond is niet enthousiast over het idee dat opmakers, drukkers en verspreiders in de nacht van zaterdag op zondag moeten werken. „Onze indruk is dat het personeel er niet op zit te wachten”, zegt Steffe Bak, onderhandelaar van CNV Dienstenbond. „We hebben De Telegraaf gezegd dat ze eerst maar eens met de werknemers moeten praten. Die hebben immers door een nieuwe wet het recht om zondagswerk te weigeren.”
De grafische vakbond FNV Kiem had donderdag geen tijd om te reageren. Journalistenvakbond NVJ is positief over het idee. „De dagbladsector staat nu enorm onder druk door de wegvallende advertenties. Goed dat De Telegraaf zo vernieuwend bezig is. Gewoon proberen dus”, aldus secretaris H. Verploeg. De gevolgen voor journalisten en fotografen zijn volgens hem niet onoverkomelijk. „De journalistiek is een sector die gewend is op lastige tijden te werken.”
Uitgeefconcern PCM (onder meer van de Volkskrant, NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad) denkt ook al een tijdje over het idee van een zondagskrant. Eigenlijk vindt topman T. Bouwman het ook raar dat in tegenstelling tot andere landen in Nederland geen zondagskranten bestaan. Maar de plannen van PCM zijn nooit concreet geworden, vooral omdat de distributie een groot obstakel vormt.