Air France-KLM zet mes in kosten
AMSTELVEEN (ANP) – Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM zet het mes in de kosten om de winstgevendheid terug te brengen. Het bedrijf wil bovendien tot en met 2014 de schuld met 2 miljard euro verlagen tot 4,5 miljard euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
Air France-KLM kampt met zwakke marktomstandigheden in Europa, hoge brandstofprijzen en toenemende concurrentie van zowel prijsvechters als met oliedollars gefinancierde luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten. Vorig jaar is het bedrijf vrijwel zeker in de rode cijfers geëindigd.
Tot ontslagen leidt de bezuinigingsoperatie vooralsnog niet. Wel worden bij Air France de lonen voor twee jaar bevroren. Bij de KLM is nog wel ruimte voor een gematigde loonstijging. In ruil daarvoor moet het personeel wel harder werken en zich vooral flexibeler opstellen.
„Ik wil meer waar voor mijn geld”, aldus KLM-topman Peter Hartman. Dat kan betekenen dat mensen tijdelijk ander werk te doen krijgen dan waarvoor zij zijn aangenomen. Zo kan worden bespaard op uitzendkrachten. De vacaturestop die in september 2011 werd ingevoerd, blijft van kracht.
De maatregelen moeten bedrijfsbreed de kosten met 1 miljard euro verlagen. Daarnaast heeft Air France-KLM een plan gemaakt om de productiviteit op te voeren. Dat moet de komende 3 jaar nog eens 1 miljard euro opleveren. De capaciteit groeit in die periode met slechts iets meer dan 5 procent. Voor uitbreiding van de vloot is even geen ruimte, voor vervanging van toestellen wel.
Over maatregelen om de productiviteit aan KLM-zijde te verbeteren, zal volgens Hartman voortdurend worden overlegd met de ondernemingsraad en de bonden. „Wij gaan geen dingen doen die CAO-afspraken schenden”, zei hij.
De motivatie van het personeel blijft voor Hartman een topprioriteit, ook omdat de klanten niets van de kostenmaatregelen mogen merken. „Als je met een lang gezicht mensen staat te bedienen, of dat nou in het vliegtuig is of aan de bagageband, dan raak je passagiers kwijt.”