Stikstofhandel via beurs start later
Het Nederlandse bedrijfsleven kan pas over anderhalf jaar handel drijven in emissierechten van milieubelastende stoffen.
Een nieuwe emissiebeurs daarvoor is al opgericht, maar de elektronische handel via internet moet nog wachten op aanpassing van de wetgeving. Dat heeft directeur Arend Smit van de Emissiebeurs donderdag gezegd. Aanvankelijk zou de beurshandel midden 2004 van start gaan, maar hij vreest dat het niet eerder dan januari 2005 zal worden. Daaraan voegt Smit toe dat ook bedrijven een lange aanlooptijd nodig hebben. „Ondernemers die te veel stikstofoxide (NOx) uitstoten, moeten óf een installatie neerzetten die voor een reductie zorgt, óf extra rechten aankopen. Een dergelijk besluit plus de eventuele bouw van een installatie kost zeker een tot twee jaar.”
De Emissiebeurs is het tweede platform in Nederland waar bedrijven emissierechten kunnen aan- of verkopen. Rabobank heeft eerder al het initiatief genomen tot de Environmental Emissions Exchange (EEE). Aanvankelijk was ook ING hierbij betrokken, maar de EEE heeft niet langer prioriteit bij ING. Over andere partners wilde Rabobank donderdag geen mededelingen doen.
De overheidsplannen voor handel in emissierechten van stikstofoxide dateren van februari 2001. De toenmalige minister Pronk van Milieu bereikte een akkoord met de grote industriële bedrijven dat zij in het jaar 2010 niet meer dan 55 kiloton stikstofoxiden het milieu in mochten brengen, tegen 120 kiloton in 1995.
Het ministerie van VROM erkent via een woordvoerster dat het krap wordt, maar het departement houdt vooralsnog vast aan 2004. „We willen nog dit jaar het wetsvoorstel afronden. Het is de bedoeling de regelgeving aan te passen voor de handel in zowel stikstofoxiden als kooldioxiden.” Vermindering van de uitstoot van kooldioxide is afgesproken met andere lidstaten van de Europese Unie (EU).
Stikstofoxide komt vrij bij verbranding en is een van de componenten die voor zure regen zorgen. Vooral de chemische industrie en energieproducenten veroorzaken NOx, maar naar schatting komt het grootste deel voor rekening van het autoverkeer.