Brussel laakt kredietverstrekking op internet
BRUSSEL (ANP) – In Nederland is bij veel kredietverstrekkers op internet wat mis. De banken en andere financiële instellingen misleiden klanten over de kosten of laten belangrijke informatie in de offerte weg. Ook ontbreekt er standaardinformatie in reclame voor leningen.
Dat stelde de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, dinsdag na onderzoek van 562 websites in de EU, Noorwegen en IJsland. In Nederland werden bij 36 van de 45 onderzochte websites die leningen verstrekken, onregelmatigheden vastgesteld. In totaal zijn op 393 Europese websites (70 procent) mogelijke tekortkomingen geconstateerd.
De EU ging vooral na of de kredietverstrekkers zich aan de Europese voorschriften over leningen houden, die het consumenten makkelijker moeten maken offertes te begrijpen en vergelijken. „Wie op zoek is naar krediet, merkt soms dat dit duurder uitvalt dan het aanvankelijk leek omdat belangrijke informatie soms onduidelijk was of ontbrak”, kritiseerde Europees Commissaris John Dalli (Consumentenzaken) de misstanden rond persoonlijke leningen, kredietkaarten en andere consumentenkredieten.
De nationale autoriteiten gaan nu contact opnemen met de bedrijven achter de websites om bijvoorbeeld aanpassingen te eisen. Als de financiële instellingen weigeren mee te werken, zijn boetes mogelijk en eventueel sluiting van de websites. Dat is afhankelijk van de nationale wetgeving.