Roep om ”no-showtarief”
Patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak in het ziekenhuis, zouden een rekening moeten krijgen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) wil met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) kijken of het mogelijk is een ”no-showtarief” in het leven te roepen.
Wegblijven wanneer je een afspraak hebt voor een operatie is „onwenselijk gedrag”, aldus een woordvoerder van ZN, de koepel van de zorgverzekeraars. „Het jaagt de ziekenhuizen op kosten en dupeert anderen.”
De NVZ vindt het voorstel van de zorgverzekeraars „een interessante gedachte” en wil het graag bestuderen. Maar ziekenhuizen hebben te maken met moeilijke wetgeving en ingewikkelde financiële constructies, die bovendien binnenkort veranderen. Voor de toekomst wil de NVZ wel naar de mogelijkheden kijken.
Het is nu lastig mensen die zo maar wegblijven, toch de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Het ziekenfonds, waarbij de meeste mensen zijn verzekerd, is een naturaverzekering. De verzekerde betaalt premie en krijgt daarvoor zorg. „Een ziekenfondsverzekerde ontvangt geen rekening, dat mag ook niet volgens de Ziekenfondswet”, aldus ZN.
Maar ziekenhuizen kunnen ook patiënten met een particuliere verzekering niet zo maar een rekening sturen wanneer zij een afspraak niet nakomen. „Ziekenhuizen mogen alleen rekeningen versturen op basis van tarieven die zijn vastgesteld door het College Tarieven Gezondheidszorg. Voor wegblijven is er geen tarief”, legt een woordvoerster van de NVZ uit.
Een aantal ziekenhuizen probeert het probleem voor te zijn door iedereen die een afspraak heeft voor een operatie van tevoren te bellen en te vragen of hij ook daadwerkelijk komt. Daardoor vallen er minder gaten in het operatierooster, aldus de NVZ. Voor afspraken in de polikliniek gebeurt dat niet of nauwelijks. Daar zijn de kosten minder hoog en zit er maar één specialist voor niets te wachten en niet een heel operatieteam. Maar er zijn ook wel poliklinieken waar, net als in de luchtvaart, „dubbelboekingen voorkomen.”
Een commercieel bedrijf heeft inmiddels een herinnerdienst, ”CourtesyCall”, in het leven geroepen. Ziekenhuizen kunnen -tegen betaling- dit bedrijf laten bellen naar mensen die een afspraak hebben. Volgens het bedrijf blijven vooral in de grote steden patiënten vaak weg en kan hun aantal in sommige poliklinieken oplopen tot meer dan 20 procent van de gemaakte afspraken.
In het buitenland werkt de herinnerdienst al. In Nederland is het nog in een voorbereidend stadium.