Beter resultaat Wehkamp door modieuze kleding
Postorderbedrijf Wehkamp heeft het resultaat over het boekjaar 2002/2003 aanzienlijk verbeterd door de nadruk te leggen op een modieus kledingassortiment. De omzet van moederbedrijf GUS Holland steeg met 11,5 procent tot 355 miljoen euro.
Ook de verkoop van elektronica stimuleerde het resultaat. Internet groeit hard bij de onderneming. Circa 20 procent van de omzet realiseert het bedrijf inmiddels via de site van het bedrijf. Niet alles ging goed het afgelopen boekjaar, dat liep tot 31 maart 2003. Het bedrijf stopt met de verkoop van wijnen, bloemen en reizen.
GUS Holland bestaat grofweg uit twee ondernemingen: Wehkamp met 1300 werknemers en kredietbeheerder Transfair waar negentig mensen werken met een omzet van tussen de 5 en 10 miljoen euro.
De nettwinst daalde fors van 26,8 miljoen euro naar 17,8 miljoen euro. In de winst over het vorige boekjaar zat een post van 16,6 miljoen euro verwerkt door veranderde boekhoudregels.
GUS Holland kan het komende jaar zijn borst natmaken. Het Duitse concern Quelle is enkele weken geleden begonnen met een Nederlandse postorderonderneming. Quelle kiest voor een identieke aanpak van de markt als Wehkamp met een dikke catalogus en een internetsite. Wehkamp verwacht niet al te veel concurrentie. „Het bedrijf richt zich op een andere markt”, aldus een woordvoerder. „Bovendien groeit de thuiswinkelmarkt. En dat gaat ten koste van de winkels.”
Quelle is onderdeel van het Duitse KarstadtQuelle–concern. Het is al actief met het merk Neckermann. GUS Holland heeft op dit moment geen plannen om naast Wehkamp nog een tweede merk in de markt te zetten.