Microsoft worstelt met telecommarkt
Microsoft is er nog niet in geslaagd voet aan de grond te krijgen in de markt voor geavanceerde mobiele telefoons. In het tweede kwartaal van 2003 was slechts 5,9 procent van de zogenoemde smartphones die in Europa, het Midden–Oosten en Afrika werden verkocht, uitgerust met Windows, het besturingssysteem van het Amerikaanse softwareconcern.
De rest van de markt was in handen van de Britse concurrent Symbian, dat onderdeel is van het technologiebedrijf Psion. Dat heeft het Britse marktonderzoeksbureau Canalys geconcludeerd in een dinsdag gepubliceerd rapport. Met de smartphones kunnen bellers ook teksten maken, hun agenda beheren en e–mailen. Die informatie is uitwisselbaar met tekstbestanden uit de computer.
In februari raakte Microsoft het Zuid–Koreaanse elektronicaconcern Samsung kwijt als partner voor de ontwikkeling van besturingssystemen voor mobiele telefoons. Samsung koos voor Symbian, waarin ook Nokia, Motorola, Siemens en Sony Ericsson deelnemingen hebben. Tot dusver zijn de meeste fabrikanten terughoudend met het aanbieden van Windows op hun telefoons. Zij vrezen de machtspositie van de softwaregigant.
De Finse telecomfabrikant Nokia was in het tweede kwartaal met 78 procent verreweg de grootste aanbieder van nieuwe mobieltjes die draaien onder Symbian. Een andere Symbian–gebruiker, Sony Ericsson, volgde met een marktaandeel van 15 procent. Het Franse mobieletelefoniebedrijf Orange, dat in het najaar samen met Microsoft de Orange SPV lanceerde, had 5 procent.
Zowel Nokia als Sony Ericsson zag het marktaandeel groeien, met respectievelijk 8 en 11 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De aanbieders van slimme mobieltjes zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld met de verkopers van zakcomputers, waarmee ook mobiel kan worden getelefoneerd.
„We verwachten dat er dit jaar in Europa, het Midden–Oosten en Afrika circa 3,3 miljoen smartphones worden verkocht tegen zo’n 2,8 miljoen zakcomputers”, stelde Canalys–directeur en analist Chris Jones dinsdag. In de komende jaren laten de hoogwaardige zaktelefoons de zakcomputers ver achter zich, zo is de voorspelling.
Hoewel Canalys hoge verwachtingen heeft van de slimme mobieltjes, wijzen de marktonderzoekers op de hoge prijzen. Heel veel consumenten blijven daarom kiezen voor goedkopere zaktelefoons met een kleurenbeeldscherm, een camera en de mogelijkheid om foto’s te ontvangen en versturen, zei Jones.