Hillen belooft minder geluid AWACS-vluchten
DEN HAAG (ANP) – Geluidsoverlast door AWACS-vliegtuigen in Limburg zal volgend jaar met 35 procent zijn teruggedrongen. Maar omdat metingen pas begin volgend jaar beginnen, wordt pas eind volgend jaar duidelijk dat die doelstellingen zijn behaald.
Dat zei minister Hans Hillen (Defensie) donderdag in een overleg met de Tweede Kamer.
AWACS zijn grote vliegtuigen voor luchtruimbewaking. In Zuid-Limburg zijn er veel klachten over geluidsoverlast door vluchten van de toestellen. Eerder droeg de Tweede Kamer het kabinet op om de vermindering van het geluid per 1 januari 2012 te realiseren.
„Die 35 procent gaan we halen”, stelde Hillen vol vertrouwen, via een „een samenstel van maatregelen.” Daarbij moet gedacht worden aan het verminderen van het aantal vluchten, stillere motoren voor vracht- en tankvliegtuigen en meer gebruikmaken van stillere routes en vliegsimulatoren.
Hoeveel elke maatregel procentueel bijdraagt aan de vermindering van het geluid, brengt Hillen nog in kaart. Hij beloofde de Kamer dit overzicht binnen een maand te geven.
De overlast van de radarvliegtuigen rondom de Duitse NAVO-basis Geilenkirchen, net over de grens bij Schinveld, is een slepende kwestie. De minister op ’zijn blauwe ogen geloven’, was daarom voor veel Kamerleden niet aan de orde. Ze wezen op gezondheidsklachten van mensen in de gemeenten Onderbanken, Brunssum en Schinnen.
Hillen erkende dat er een „een forse wissel” op omwonenden is getrokken. Tegelijk wees hij op verplichtingen die Nederland heeft in NAVO-verband. Maar het militair bondgenootschap zoekt volgens Hillen nu „draagvlak” in de regio en werkt mee aan de maatregelen.
De bewindsman omarmde een plan van het CDA om een geldbedrag over te maken aan de gemeente Onderbanken. Op die manier kan invulling worden gegeven aan een eerdere belofte dat gekapt bos terugkomt. Het kappen van de bomen heeft de geluidsoverlast volgens de omwonenden vergroot.
Volgend jaar laat de Kamer weten of ze zich in meerderheid kan vinden in de aanpak van Hillen.