Opta zet KPN onder verscherpt toezicht
AMSTERDAM (ANP) – De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) zet telecombedrijf KPN per direct onder verscherpt toezicht. Dat maakte de Opta woensdag bekend.
De toezichthouder schat het risico dat de onderneming wet- en regelgeving overtreedt hoog in „met alle schadelijke gevolgen voor de consument of concurrentie. Op het moment dat de concurrentie wordt verstoord kan het betekenen dat consumenten te veel moeten betalen”, aldus een woordvoerster van de Opta.
De Opta heeft de beslissing tot ondertoezichtstelling genomen vanwege geconstateerde gedragingen en overtredingen van het telecombedrijf. Tegen deze overtredingen heeft de Opta inmiddels „handhavend” opgetreden, maar vanwege lopende procedures kunnen er geen uitspraken worden gedaan over de aard en omvang daarvan.
Eerder werd KPN door de toezichthouder ook al onder verscherpt toezicht gezet. Dat was in 2005, toen KPN voor 17 miljoen euro werd beboet voor het verstrekken van ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten.
Een woordvoerster van KPN gaf in een reactie aan dat het bedrijf „compleet verrast” is door de beslissing van de toezichthouder. „We gaan uitzoeken waar het over gaat en nader bepalen wat we er over gaan zeggen”, voegde ze toe.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ontkent dat het verscherpte toezicht te maken heeft met de inval die de autoriteit eerder deze maand deed bij meerdere telecombedrijven waaronder KPN. „Het is duidelijk toezicht bij het bedrijf noodzakelijk is”, stelt de NMa. „Maar deze twee zaken staan los van elkaar. De NMa beoordeelt altijd achteraf terwijl de Opta opereert als een soort marktmeester die de concurrentie bevordert en daarbij constateert of de regels worden nageleefd.”
De NMa verwacht in de loop van volgend jaar meer duidelijkheid te kunnen geven over de invallen die het naast KPN ook bij T-Mobile en Vodafone heeft gedaan.