Werken aan weerbaarheid in geseksualiseerde wereld
GOUDA – Liefde, sociale media, fotoshoppen, kleding en loverboys. Een greep uit de onderwerpen in de methode die het Driestar College heeft laten ontwikkelen. „Jongeren worden met zo veel geconfronteerd; daar wilden we iets mee doen.”
Nieuw is de aandacht voor seksuele vorming op de Goudse scholengemeenschap bepaald niet, zegt directielid J. C. Noorthoek. „Ook de recente politieke discussie speelt geen rol. We houden al jaren een studiedag voor derde klassen over het onderwerp, maar we vonden dat onvoldoende. Er komt zo veel op jongeren af.”
Een kleine twee jaar geleden, toen de school zich daarop bezon, kwam er een mail uit Frankrijk binnen, verzonden door Wietske Kruyswijk-van Herk, oud-leerlinge van het Driestar College. Ze wees op de noodzaak van een goede methode om de weerbaarheid van de leerlingen te vergroten. „Zij is die methode vervolgens voor ons gaan ontwikkelen.”
De lesmethode ”Be-Loved” behandelt aspecten van het thema seksualiteit, „passend bij de leeftijdsfase en de reformatorische achtergrond van de leerling. De lesmethode stelt de school zelf in staat open te spreken over seksualiteit en in verwondering te kijken naar deze gave van God”, stelt Kruyswijk, die samen met haar echtgenoot Sebastiaan ”Kruyswijk, Hulpverlening & Weerbaarheid” oprichtte.
Diversiteit
Hoewel het destijds geen aanleiding tot het plan was, spelen ze nu wel in op de wens van de Tweede Kamer dat middelbare scholen aandacht besteden aan seksuele diversiteit.
Scholen kunnen de voorlichting echter op hun eigen wijze invullen, stelde minister Van Bijsterveldt van Onderwijs vorige maand.
De stichting noemt de methode daarvoor een geschikt middel en wil die op meerdere christelijke scholen verspreiden. Het Driestar College besprak dat recent met de zes andere reformatorische middelbare scholen.
De Goudse school voert de methode na de kerstvakantie in, in eerste instantie alleen in de vier leerjaren van het vmbo. „De lesmethode stelt ons in staat om een eigen tegengeluid te laten horen ten aanzien van seksualiteit”, stelt Noorthoek. „Het materiaal is toegankelijk, kent aansprekende werkvormen en is digitaal beschikbaar. Door dit materiaal is het voor ons mogelijk seksualiteit in al haar diversiteit op een voor ons passende wijze te bespreken met onze leerlingen.”
Basisonderwijs
Voor de acht groepen van het (speciaal) basisonderwijs en voor het praktijkonderwijs en het leerwegondersteund onderwijs (lwoo) presenteerden Driestar Onderwijsadvies en de Erdee Media Groep vorig jaar november de lesmethode “Wonderlijk gemaakt”. Die richt zich op de ontwikkeling van het zelfbeeld, het aanleren van sociale normen, het werken aan weerbaarheid en het uitdragen van duurzame relaties van liefde en trouw. Voordien was er alleen een methode voor de hoogste twee groepen.
Dezelfde thema’s, aangepast aan de leeftijdsgroep, komen in de nieuwe methode voor het voortgezet onderwijs aan bod.
De initiatiefneemster, Wietske Kruyswijk-van Herk, was in de jaren 2003-2008 medewerkster preventie bij Scharlaken Koord Nederland. Ze nam daar deel aan het project ”Beware of Loverboys” en ontwikkelde –in opdracht van het ministerie van OCW– de lesmethode ”Love Limits”, die zich richt op weerbaarheidstraining „van risicomeiden (13 tot 18 jaar), met de nadruk op lichaamsgericht werken.” Van 2008 tot 2010 zette Kruyswijk samen met haar man op een boerderij in Frankrijk de stichting Het gewone leven op, die opvang en hulpverlening aan slachtoffers van vrouwenhandel/pooiers biedt.
Keuzes maken
Na overdracht van dat werk en terugkeer naar Nederland richtte ze zich op het project ”Weerbaar in Seksualiteit”, waarin de methode ”Be-Loved” wordt ontwikkeld. „Jongeren komen seksualiteit overal tegen in het dagelijks leven. Het is belangrijk dat ze daarop een visie ontwikkelen en erover met elkaar in gesprek gaan”, zegt Kruyswijk. „Ze kunnen dan beter keuzes maken. Het doel is dat jongeren seksualiteit leren zien en ontdekken zoals onze Schepper het heeft bedoeld.”
De modules kunnen afzonderlijk worden aangeschaft, met of zonder training voor de docenten. De lesmethode is bedoeld als ondersteuning, beklemtoont Kruyswijk. „Wij vinden het belangrijk dat de school zelf de lessen geeft. Hiermee concretiseert ze de visie op seksualiteit op een wijze die aansluit bij de leerlingen. Het is een onmisbare schakel in de ontwikkeling van jongeren in een geseksualiseerde maatschappij.”