Ombudsman: Patiënten moeten sterkere positie krijgen
Den Haag (ANP) – Toen de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zich verdiepte in wat er was gebeurd na de operatie van de zes weken oude baby Jelmer, geloofde hij zijn eigen ogen niet. „Dat zoiets in een ziekenhuis in Nederland gebeurt, dat je zoiets moet op schrijven over de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daar kun je niet bij.”
Maar hij kon niet tot een andere conclusie komen. Daarom vindt hij het de hoogste tijd dat er iets verandert in Nederland.
Mensen die de dupe zijn van medische fouten staan feitelijk in de kou in Nederland, constateert hij. Ziekenhuizen hebben klachtenprocedures, maar die werken niet goed. De Inspectie voor de Gezondheidszorg behoort zaken, aangedragen door burgers, te onderzoeken, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. „Dus als burger moet je procederen tegen professionals van het hoogste niveau, gepokt en gemazeld op medisch en juridisch terrein. De ongelijkheid is zo gigantisch. Hoe moet je daar als burger tegenop boksen?”
Hij vindt dat de minister van Volksgezondheid moet ingrijpen. Het ministerie werkt op het moment aan een wet die de rechten van consumenten in de zorg moet verbeteren. Maar volgens de ombudsman biedt die geen soelaas. „Er komt dan een geschillencommissie die bemiddelt. Maar die grote ongelijkheid tussen patiënten en artsen blijft.” Hij vindt dat er ’iets’ moet komen dat de kant van de patiënt kiest. „Die zorgt dat de onderste steen boven komt.” Deze week stuurt hij er een brief over aan minister Edith Schippers.
Hij wil ook dat de inspectie en het Universitair Medisch Centrum Groningen waar Jelmer werd geopereerd, excuus aanbieden aan de ouders. Bovendien moeten ze overleggen over een passende compensatie van het aangedane leed. „De menselijke maat moet terug bij de afhandeling van klachten. Artsen moeten leren excuses te maken. Vaak zijn patiënten helemaal niet uit op rechtszaken, maar willen ze erkenning van hun leed.”